onsdag 20 maj 2009

Lite mer trädgård.

Tobak låg, ljusrosa. Jag och syrran går och sprätter på Trädgårdsmästarns jobb. Själva har vi jobbat klart för dagen.

Hälsar på inne i 1:ans arbetsrum eller numer "butiken" för snittblommor och krukväxter. Här finns också binderiavdelningen där floristerna jobbar. Självklart ligger Max mitt på arbetsbordet. Han blir gärna kliad och klappad och vill gärna sitta mitt i det man håller på med.


Min svägerska (syrra till T) producerar buketter för morgondagen. Pingst är en stor blomhelg. (Det är inte pingst den här helgen det är bara som jag blandat ihop det, det är "kristhimelfärds" och mycket att göra iallafall). Det säljs av allt, buketter, plantor, perenner, buskar och jord förstås.

Den här glada tjejen, Anna, hittar man i planthallen servande kunder från morgon till kväll. Kombinerar läraryrket med jobbet i handelsträdgården så här års. Hon är bokstavligt talat uppfödd i drivbänken. Tremänning med vår dotter. Alla barn i "trädgårdsfamiljen" har jobbat här, en del mer andra mindre.
Här en bild från försäljningshallen, jag visade en bild tidigare i april då den var fylld med penséer. Nu är det exponering och försäljning av hela sortimentet sommarblommor som gäller. Lätt att hitta det man vill ha. Det går bra att strosa runt i övriga drivhus också

Det här är Nemesia.

Glesa, glesa, glesa. Måste göras så de inte ränner iväg och blir fula.


Hemma igen till "grishagen", det tar sig men är fortfarande en hel del kvar att göra. På den här bakgården skulle det passa med ett sommarcafé *vad säger jag?* Det är sjöutsikt om man röjer lite mer. Kommer aldrig att ske men nog har jag snuddat vid tanken, ser ju möjligheterna. *raderar snabbt bort det spåret*.
Jag beundrar dem som har gårdsbutik eller annan "handel" hemma. Tidigare bodde vi brevid Trädgårdsmästarens jobb så vi har provat på den biten. Att vara tillgänglig fast det t ex inte är öppet. Det blir lite känsligt, för kunden tycker att det går ju snabbt att sälja en buske eller en säck jord. Men för oss blev det helt omöjligt att vara ute på tomten vissa perioder. Vi som ville fixa lite ute på vår egen gräsmatta eller grilla kunde inte alltid göra det. Det är inte lätt att prioritera, ska det vara service, kundvård eller uppfostran? Man måste ha ett eget liv!






2 kommentarer:

Anonym sa...

Pingst? Det är väl Kristi himmelsfärdsdag idag?
/sis

Unknown sa...

Det kommer bli såå fint där i "grishagen".
Vi borde ställa dit ett bord och några stolar. Så kan vi njuta av kvällsolen ännu längre (det vill säga, innan myggen invaderar stället);)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails