onsdag 29 juli 2009

Dags att krypa fram från ledigheten igen...



Vi har varit lediga från våra företag i två veckor jag och Trädgårdsmästaren. Här redovisat i några bilder... Jag är en "hemmakatt" och reser inte gärna bort under sommaren. Det bästa som finns att få ta dagen som den kommer.


Trädgårdsmästarens hammock (som jag inte vill ha på gården, lite för pryttlig för min smak) har vi nu kompromissat och kommit på att den ska fungera som spalje till två humleplantor vid trädgårdslandet. Så vi ska flytta den dit...snart, en annan dag.

Bagglammen har vi lotsat över till nya fräscha betet. Utan problem, de var ganska skraja att lämna tryggheten. Vi stängde in tackorna i ladugården och lockade med kraftfoder. Tredje gången följde de med hela vägen. Här ligger de i sin koja som ger skugga och mörker så att svidknotten låter dem vara.

Tackorna och tacklammen går i gamla hagen några dagar. Nu håller jag kolljuvren så de sinar av utan komplikationer. Betet är tunt här så vi kompletterar med lite hö.


På cykeltur hem från middag med goda vänner. Mitt i natten och det är 19 grader varmt, inte så vanligt för oss som bor 15 mil från polcirkeln.


Boule i Trångfors. Monika och Pimmen har egen bana på baksidan av huset! Tjejerna vann, överlägset! God mat och prat hela kvällen.

Fåraktigt hundliggande...

Paus i semestern, så här har vi suttit en del, inväntandes solen eller arbetslusten beroende på dagens uppdrag.

Paus i fårhagen, en varm fuktig dag så föredrar flocken att ligga bakom ladan.

Snart är elen fixad i denna hage också...

Måste bara borra hål för de sista "fjäderstolparna". Stenig backe är det på Höjden.

Kvällsjobb med drickapaus.

Slit, släp och dyrtider säger Trädgårdsmästarn som tycker jag är en slavdrivare. Hmm arbetsmoralen har inte varit på topp när det gäller målningen. Både jag och T tycker det är tråkigt men fint blir det.
Det har blivit några tag med penslar genom årens lopp. Rödfärg är en baggis i sammanhanget Vårt hus är målat med linoljefärg från Gysinge, alla som har provat det vet vad jag talar om.

Typisk snabblunch. Bullens pilsnerkorv, sallad med fetaost och en "smola"* med jordgubbar.
*"smola" "bryta" eller "smola-ne-di" = smula ned, bryta, tunnbröd är det som smulas ned och äts med bär, socker och mjölk.

Atle Sprattlen på sin favoritplats. I bilens hundbur, skugga och full koll på gårdsplanen.


Här är vi och hälsar på morbror Åke och hans familj. De bor i mammas (och Åkes) barndomshem i Snårbäcksliden som ligger i skogen vid Tvärån någon mil från Älvsbyn.
Vi åt gott och drack gott. Jag som är vinallergiker tog en hojt med Portello till maten, grogg helt enkelt...

Åke i sitt esse, med kniven karvande på ett stycke köttben. Jag berättar om mina fårprojekt och han säger lugnt att du kommer att bli lycklig med dina får, det var han när han och morfar hade pälsfår på 60-talet.
Det måste vara genetiskt, säger jag när det går upp för mig hur det hölls får på gården innan jag föddes. Åke berättar att han stod för "börsen" och morfar skötseln.
Men si upp me ondsinta "beggarn" d e int nå o hava. (det där sista ska vara pitmåle som jag inte pratar men här försöker skriva).

1 kommentar:

Unknown sa...

Välkommen tillbaka! ;) Nu har jag Syltat klart jordgubbarn. Tack för dina råd! Puss

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails