fredag 10 juli 2009

Semestertider

Brorsan med sin sambo kom på besök från Karlstad. De bor hos vår pappa några dagar innan de vänder hemmåt igen. Här är vi på Norrigården och äter. Jag, syrran och pappa åt lammfilé som var jättegod. Brorsan och Marie valde laxen, de har dålig erfarenhet av lamm som smakat "kofta". Ungefär som jag har fått av renkött, så norrbottning jag är.








Det fotas hit och dit. Även vid de andra borden. Det är semestertider med hemvändande släktingar som gärna besöker Norrigården för att äta deras goda mat i en trevlig miljö.
Norrbottensgården som heter Robbgården (gårdsnamnet) stod ursprungligen i vår by Svartbyn. Den är byggd på samma sätt fast spegelvänd. Måste vara samma timmermän som gjort jobbet!
Fast här är det inte originalfönster och tyvärr "plastfärg" på väggarna men det är fint iallafall.
Öppenspisen i storstugan blir man lite sugen på, vi har en järnspis som är monterad på 20-talet när man "moderniserade". Mer om Svartbyn och kan man läsa på www.byamansvartbyn.se
Sen visar han sitt rätta jag, kan inte låta bli att apa sig. Precis som när han bodde hemma för 35 år sedan.

Efter maten gick vi till hagen bakom gården som 4H har varje år. Och där går det Finullsfår!
En vit tacka med femlingar och en äldre tacka som såg ut som en pälsfårsblandning. Getter med killingar fanns det också.
Produktionsplatsnumret var Grans Naturbruksskola.
Lite "nördvarning" att jag lagt de siffrorna på minnet. Jag har ju inte Gunnarssons riktnummer-mani precis. Får se upp här så det inte blir som Trädgårdsmästarn säger att jag fått det här med får på hjärnan...

4 kommentarer:

Anonym sa...

va gulligt vi håller huvudena på sned /syrran

Annelie sa...

Ja jag tänkte först kommentera det men det var så uppenbart, något Hanssons-aktigt, du vet se ut som mamma...
Annelie

Norra Vildans sa...

Vad lika ni är syskonen Hansson, samma leende har ni allihopa!
Du vet väl att Norrigården också är från N:a Svartbyn, där jag sitter just nu har Norrigården stått. Tänkte ta det som kennelnamn men det var för likt Norregården, namnen får inte var snarlika./S

Malin WIK sa...

Typiskt pappi.

Vilken fin blogg du har, det är ju nästan så man undrar om du har slutat jobba för att satsa på bloggkarriär istället...

Kramar från Karlstad :))

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails