torsdag 8 oktober 2009

Lite snickrande

Jag gör dörren till fårstallet. Eller det är meningen att jag ska göra den men...

...Trädgårdsmästaren, här assisterad av lilla Tjorv, kommer och tar över skruvandet för han tycker jag är så långsam och så vill han gärna bry sig fast han vet att jag kan konstruera och montera saker.
Fick några tips av O så min dörr blir perfekt. En riktig stalldörr som man kan välja att ha öppen helt eller endast nedre havlan så fåren kan gå ut och in hur de vill utan att snön driver in genom hela öppningen.
Mitt vad det är behöver vi fler skruvar, jag går och hämtar fler på vinden i huset där att annat byggprojekt står och väntar.
Här har vi att göra! Vi har hållit på några år, såsar på och får ingenting gjort. Någon gång blir det klart men inte i år (heller).

Gavelkammaren ska bli nytt sovrum till oss eller gästrum, vi får se. Jag har inte börjat tänka tapeter ännu det är liksom en bit bort med det. Vi har iallafall satt in nya fönster för några år sedan och min pappa har reglat upp och lagt golv. Det blir ett mysigt rum att sova i.

Det är verkligen en vind med lågt i tak. Vi saknar garderober och ett gästrum så vår lilla övervåning ska avhjälpa det problemet. Trädgårdsmästaren vill ha en vanlig dusch och det ska det bli här uppe.
När jag går här och rotar går det upp för mig hur många verktyg vi har. Här ligger en komplett uppsättning av vanliga verktyg som man behöver i ett bygge. T har ett antal glasögon liggandes här och sekatörer (han har många sådana) förstås, vad dom nu gör här?! Vi har inte jobbat här sedan förra hösten och det lär inte bli något gjort nu heller så verktygen ligger kvar. Det är bara att knata upp för trappen och börja bygga när andan faller på.
På väggarna sitter tidningar från 1907 uppklistrade. Här är det artiklar och annonser från "Hemmansegaren" som handlar om saker som är aktuella än idag.





Ska försöka bevara någon av dess sidor, kan bli en kul tavla. Råttgiftannonsen ovan till höger i jugendstil är riktigt snygg. Rubrikernas typsnitt var nog mycket moderna 1907, tänk att hela sidan är satt med blytyper manuellt och med sättmaskin som smälte bly och gjöt brödtexten. Jag har jobbat på tryckeri när jag var riktigt ung så den urgamla tekniken har jag provat på. Vilken utveckling på hundra år, från blytyper via sättmaskin till 80-talets Atari och slutligen Desktop publishing med McIntosh och Appel.

3 kommentarer:

Norra Vildans sa...

Kul med de gamla tidningarna, klart att de måste sparas. Bra idé att göra tavlor av dem. Jag visste inte att ni hade gjort så pass mycket där uppe på vinden./S

Annelie sa...

Vi har kommit en bit men sedan Nea flyttat hemifrån så har vi inte lika mycket press på oss, vi är inte så trångbodda och det blev ett växthusbygge också.

Anonym sa...

Jag och olof skulle uppskatta ett ordentligt gästrum, kanske vi måste ligga på lite..
Eller rättare sagt gästrenovera lite ;)/ Dottern

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails