fredag 23 oktober 2009

Mina tackor flyttar in!

I veckan har fårstallet blivit klart för inflyttning, igår släppte vi in alla tjejer så en natt har det sovit i sköna halmbädden, jag har också sovit gott, känns lugnare att veta att de har torrt om magen när de "sover".


Dottern fixar ströbädden, vi har lagt torv i botten, kryddad med lite kalk.


Sedan halm.


Här vattenstationen, slang från brunnen utanför. Två baljor i varandra. I den första har jag lagt sand som tyngd i botten och i det värmeslinga för att hålla frostfritt, på det är baljan med vatten. Vi kör med en dränkbar pump i brunnen, en enklare budgetlösning så här i början. På sikt vill jag ha en uppvärmd vattenkopp. Men vi måste se hur vattnet räcker i vinter. Trädgårdsmästaren har lovat att bära hinkar inifrån om vattnet tar slut!

Prickis kollar om kusten är klar innan hon släpper in resten av gänget.
Här syns också min och syrrans inovativa foderbord, byggd efter principen man tager vad man haver. Vi har använt lagerhyllor med 40cm djup (trädgårdsmästarens fynd som vi har en hel drös av). Sågat ned i framkant och låtit stegarna vara kvar i bakkant på ca 110 cm höjd. Botten på bordet är lackade hyllplan, lätt att rengöra. Sedan har vi skruvat på råplan som rygg och gavlar.
Nackbommen sitter fast i boxen men är också skruvad så vi kan flytta upp den när ströbädden växer.

Prickis provar, äter lite ensilge och verkar nöjd.
Nyfikna, Atle nosar och är jätteglad att han är på sin sida av grinden!
Här syns hur foderbordet är fäst i boxen med en "skidrem"
På andra gaveln har jag lämnat öppet så att bordet går att sopa av, ska fixa en masonitskiva att skjuta ned i spåren som stopp. Bordet ska kunna höjas eftersom, får ställa det på tegelstenar eller annat stadigt.

Rätt nöjda tror jag, de gick in och ut ett antal gånger innan de började äta.
Vi ska putsa runt dörren nästa år, nu är det för kallt.

Här syns också at dörrbladet är i två delar. Den övre delen kan vara stängd och fåren kan gå ut och in iallafall. Mindre snö som driver in på så sätt.

I morse när jag släppte ut dem var det 6 proppmätta tjejer som svansade ut. De har sorterat och ätit ur halmbädden hela natten, inte ett endaste Bhää hördes!
Nu är det bara baggarna kvar att ordna vinterboende för. De ska få en egen box i höladan med egen rasthage på baksidan i väntan på omgruppering.
Det bruna ute i kornåkern längre bort i bilden är älgkon med sina två kalvar, de står på knä och betar.














Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails