söndag 29 november 2009

Advent hos oss


Trädgårdsmästaren sträcker ut sig på sofflocket efter frukost. Djuren har fått sin mat, det är fåglarna och husets katter för hans del, jag utfodrar fåren och hunden.


Ett av mina lapptäcken, som T köpt på en loppis utanför Robertsfors. Den är qviltad och av sydd av gamla skjortor och blusar, jättefin. Det andra täcket, som är lika fint, har jag ute i bagarstugan.

Finaste kudden som min mamma broderat. Jag, syrran och min bror har fått varsin.


Lilla tomtebonaden på midnattsblått ylletyg har hon också gjort.
Syrran har också en sådan fast den är större.
Om mamma levde skulle hon nog ha påpekat att det bara är 1:a advent och julpyntet tar man inte fram förrän julveckan. Men jag vill njuta lite av julen så vi startar redan nu.


Jag gillar stjärnor, i kontoret är det en gammal orange. '


På spisen i salen har lilla tomten ansvar för tändsticksasken.


Vackraste adventsstjärnan fick jag av syrra ifjol, den är så stor så den har fått hänga hela året. Äntligen känns det rätt att tända den igen, den är så fin.

Det grå hörnet. Lite skönt att inte allt är rött. Jag har slutat med adventsljus, blir så less på ett ljus-itaget-staken. Har verkligen frågat mig varför jag håller på med en tradition som jag blir döirriterad på, här menar jag inte innebörden utan ritualen.
Så nu har jag slutat med det, vi vet ju att det är advent och vi har inga småbarn som kan ha nytta av nedräkningen.
Vilken lättnad, inga fula ljusstumpar som brinner för mycket eller för lite...


T har varit ledig hela helgen och jag har jobbat, både lördag och söndag.
På lördag stannade jag kvar på jobbet och fixade inför skyltsöndagen så jag kom hem sent. Härligt att komma hem och det fixas middag och värms glögg.




Jag kan vila på sofflocket och lyssna till hemtrevliga köksljud. Knaster i vedspisen, kött som fräser i stekpannan och grönsaker som hackas.
Han tycker om att laga mat, borde göra det oftare för det blir gott och så kan jag sitta i kökssoffan och fundera. Man har inte så stor lust att börja laga mat efter en hel dag med cafe-göromål vilka till stor del just innebär att producera olika former av ätbart.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails