lördag 7 november 2009

Det brinner och fårklipp.


Torsdag kväll och det brinner i Fagernäs där T har sin handelsträdgård. Samma gata, några hus bort. Konstig känsla det är att på håll förstå att det brinner där vi "bor" (vi bor ju inte där längre men trädgårn ligger på den gatan). Tar bilen och kör dit med oro i maggropen för att upptäcka att det inte var hos oss det brann. Det är med blandade känslor man drar en suck av lättnad. För familjen det brann hos är det en katastrof. Vi har iallafall en kommun med beredskap, de ordnade boende och kläder. Jag hoppas familjen får krishjälp också.



Här något helt annat...


Min lilla flock har fått ta av sig pälsen.


Det är Emil Lantto, barnbarn till Kurt Lantto (känd klippare i Norrbotten) som snaggar mina får.


Lugnt och metodiskt, de blev som gelé i hans händer. Vi har lite lågt i tak så hans kabelsax funkade inte i stallet, den ska hänga på ca 3 m. Han kör med en vanlig elsax istället. Nästa år ska jag var ute i god tid och då kan vi rigga bättre.


Emil har flyttat från Vittangi till Luleå för att plugga på Tekniska. Nu tar han ett sabbatsår och jobbar med eget företag, fårklippning och skogsarbete bland annat.

-Är jag sist med klippning i hela Norrbotten?
- Nej, jag ska till Öjebyn imorgon och klippa. Nog går det här bra, du kan ju ha dem inne några dagar, de klarar sig bara de har bra med mat.


Nakenskruttar, fast de har fint hull och det är ju bra. Svårt att känna det genom all päls, en av tackorna var lite tunnare så hon ska få lite extra uppmärksamhet av matte vid foderbordet.
Nu är de indelade i två avelsgrupper. Lugnet har lagt sig efter två dygn tillsammans med baggarna. Damerna blir uppvaktade, killarna har det dom gör. Svansar runt och små "gnäggar". Harald skrapar med frambenet och försöker få sin favorit för sig själv.






Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails