måndag 21 december 2009

Lite trädgård i vintrig jultid.


Efter jobbet åkte jag till Trädgårdsmästaren på han företag.
Utanför så har de ställt upp islyktor (ingen skärpa på min bild) som lyser välkomnande.


Det är Yvonne som gör lyktorna. Jag fick mig en snabbkurs. Ta en hög hink (här används hinkar som fungerar som vaser till långstjälkade snittblommor) fyll med vatten låt frysa utomhus i ett dygn om det är ca minus 7-10 grader.


Då är isskorpan ungefär 5 cm runt om. Vänd hinken upp och ned och ta ut isklumpen. Spetta hål i toppen på konen med en kniv, töm ut vattnet som inte frusit. Islyktan är klar!
När du ställer in ett ljus (t ex gravljus som brinner i flera dygn) så använd ett fat eller liknande i botten så det inte tinar hål. Busenkelt, gäller bara att inte glömma bort det lilla projektet för då kan det blir en homogen isklump!


Jag fick en En i en korg klädd med kottar, den är jättefin men det syns inte riktigt på den här bilden. Måste säga att han ser ganska nöjd ut han som jag delar kylskåp med.


Det är mycket att göra så här till jul på handelsträdgården. Julblommor som ska planteras, snittblommor som ska arrangeras. Blombud som ska köras ut och dörrkoder som ska noteras. Nu när det är som mest så har de inte tid själva att buda. Det är en idrottsförening som kör buden och får betalt för det, ett samarbete och sponsring som fungerat bra i många år.


När vi väl kommer hem är det sent och jag får snabba mig ut till djuren så de får sitt kvällsmål.
De ligger och idisslar när jag kliver in, på foderbordet är det kvar hösilage, så jag behöver inte stressa de är inte vrålhungriga precis. Det är mildare ute, då går det inte lika mycket mat som när det är kring -20.

Vi skottar snö och jag kikar in till oss. Det ser juligt och trevligt ut


-Nu är det tredje gången jag skottar upp snö mot grunden, vore väl fan om den inte får ligga kvar säger T (apropå all snö som fallit men tinat bort i november och december).


Det blir mindre drag kring golven när vi gör så här.
Man får acceptera lite frisk luft när man bor i gamla hus, ventilerat och torrt men när det blåser ute så blir det dragigt inne hos oss det är bara att erkänna!


Det ska snöa 2 dm imorgon så vi får mer att skotta upp runt väggarna. Imorgon blir det fullt upp, julhandeln drar igång på allvar och då har jag mycket att göra på jobbet. Det är skönt att Atle är hos lillmatte och O i Luleå och lever cityliv några dagar, vi har inte riktigt tid med en liten hund dagarna före julafton.









Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails