söndag 31 januari 2010

Kaffetåren med goda semlan.

Gott kaffe i godaste söndagskoppen. Jag dricker mest kaffe i mugg men det är gott med en tunn porslinskopp ibland.
Trädgårdsmästaren läser (och högläser för mig när han hittar nåt intressant) frökataloger bla från www.ortagarden.com
Jag bladar i DN och läser artikeln om eventuellt förbud mot niqab och burka i Sverige.
Det vore väl en tillbakagång till medeltiden att införa förbud mot en klädedräkt samtidigt som det känns helt fel att kvinnor i vårt land ska gå omkring med ett tygsjok som täcker överkroppen och på sin höjd visar ögonen. Hur blir eller är deras liv i Sverige, får döttrarna välja hur de vill klä sig?
Läs boken: En fri röst, av Ayan Hirshi Ali,. En somalisk kvinna som är Holländsk medborgare och som hon själv säger vill vara och är integrerad i ett modernt västerländskt samhälle. Hon berättar om sitt liv, från koranskola, flykting och bortgift till självständig kvinna i holländska parlamentet!

Dela på en semla är inte fel, det blir många semlor för oss innan fettisdag. Jag gör semlor på jobbet flera gånger om dagen och de är jättegoda. Det tycker mina stammisar också, vi säljer många. Tricket är att inte göra för många då de som blir över hamnar hemma i vårt kylskåp. Det är inte så bra för figuren och någon fasta lär det inte bli för min del.

Andra trinda typer hemma hos oss. Alva tar täten före Prickis ut i djupsnön. Nu har jag börjat fundera på hur lamningen ska gå, hur många är det i deras magar? Jag har räknat ut att det första lammet i teorin kan komma påskveckan, men det är teori så vi får se.


Fönstren hemma är helt igensnöade, det är extra isolerade. Släpper inte ut någon värme heller för det tinar ingenting. Vi har gamla fönster med innanföster och pappersremsor. De isolerar bra, däremot så är inte alla karmar så täta mot timmerstommen, det känns när det blåser.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails