måndag 12 april 2010

Fler lamm...


I morse så fick Alva två lamm och Pricks tre.


De är andra gången de lammar och det gick utan problem. Prickis tog tid på sig mellan lammen så hon hann med att torka alla tre rena.


Här ligger enorma Alva med lilla tacklammet som är i miniformat.
När jag klev in i stallet halv sex imorse så hade hon redan lammat, först en präktig kille och sedan den här lilla som hon höll på att slicka och torka ren. Tyvärr så hade Prickis kidnappat bagglammet och putsade och fejade honom samtidigt som hon pratade på bästa mammavis.

Jag försökte smeta in honom med tacklammets hinnor så att Alva skulle känna sin lukt och ta tillbaka honom men det ville hon inte. Stångades och var väldigt spattig.
Då får han vara med Prickis, tänkte jag, jag får ge honom flaskan tills hon har lammat och det gjorde hon nästan på en gång!
Men det blev tre så hon hade fullt upp och hade snart glömt bort sin första fosterson.
Så nu har vi ett flasklamm. Det är visst varje fårägares dröm *ironisk*.

2 kommentarer:

Sofia - Skarsbackefinull sa...

Hej!
Oj, har ni också fått ett flasklamm i år! :-)
Jag tyckte inte det var så värst jobbigt... våran lilla Flisan är redan vän med lammbaren där hon äter kall mjölkersättning och hon mumsar lammstart och ensilage också!
De första ca 5 dagarna matade vi med ljummen flaskmat (och alltid med flaskan vänd ifrån oss), men sedan förde vi över henne till lammbaren. Vi har ju bara 14 dagars semester totalt sett, så vi var tvungna att lära henne bli självständig från oss - vilket jag nu i efterhand tyckte var himla smart! :-)
Vi tror vi får fler lamm i natt här - har fått 14 hittills totalt och väntar fortfarnde från 5 tackor! :-)
ha det gott!!
hälsningar
Sofia

Annelie sa...

Hej Sofia, bra tips "med flaskan vänd ifrån oss" det ska jag tänka på. Jag kan fixa och trixa med mitt jobb men lammbar är målet. Jag hoppas det går bra med vår lille men han känns väldigt stadig och matfrisk så vi hoppas!!
14 lamm, vad roligt och smart att ta semester det underlättar förstår jag. Jag har nog med mina 6 tackor här hos oss, spännande är det och roligt! /Annelie

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails