söndag 30 maj 2010

Morsdag hos oss.


Hälsar på Trädgårdsmästaren på hans företag. En sådan här dag så är det fullt upp med sommarblommor, perenner och buskar men framförallt blommor till alla mammor som ska firas idag. Kunder i en strid ström hela tiden, lätt kaos på parkeringen och efter vägen.


Han vattnar med lite näring på alla plantor, näringen kör han i dunk på en pirra också kopplar han vattnet genom en doserare, på så vis kan han flytta mellan olika vattenstationer och drivhus.


Det här är 3:ans växthus, det är totalt 4 sådana här drivhus plus kallbänkar och försäljnings hall/växthus. Försäljningen sker i stora "hallen" som är fylld med hela sortimentet av sommarblommor, kryddor och köksväxter, Där fylls det på med nya plantor vartefter kunderna bär iväg med sina inköp.
Nu är det frodigt och blommigt här i "lagret"men på någon vecka är det tomt och ödsligt.



Malvan gillar jag med sitt skira bladverk.
Vi är som bargarns barn även när det gäller blommor, tar hem i sista minuten och planterar hemma. I veckan kanske vi får fingrarna ur och gör lite fint hemma på gården.

Idag har jag varit helt ledig och passat på att klippa gräset och börjat grepa igenom landet. Har bara gjort drygt en tredjedel så det finns kvar att göra. Ska bli kul att så frön och plantera lite blommor. Syrran (som tidigare alltid fixade vårt trädgårdsland) har ju blivit med hus så hon har annat att göra.




Annars var mitt stora projekt idag att klippa baggarna. Det vill jag inte göra ensam så när T kom hem så fick han stå i ladan och hålla mig sällskap samtidigt som han höll koll på ena baggen.
Jag hann med att klippa Baxe och verkade klövarna också, de var inte alls långa de har ju trampat runt ute hela vintern och våren.
Finaste Baxe tyckte att det var skönt att bli av med tjocka pälsen men sedan när jag började med Harald så blev han putt och trampade runt och boxade till fårgrindarna jag skärmat av honom med.
Harald han är bara snäll och go, inte en ansats till att stångas, stod med slutna ögon medan jag pysslade om honom. Han är bara klippt på halva kroppen, jag ska göra resten en annan kväll ryggen blev lite trött efter dagens grävande och klippande.
Bilden är tagen från välkomstbetet på framsidan, tackan som än så länge är halvklippt är Greta (det är alltså inga baggar med här de har en egen hage).

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails