söndag 16 maj 2010

Nu har man provat det också.


Här står två nyklippta damer och äter . Jag gav dem en ny frisyr på lördagskvällen, med min kökssax eller rättare bestämt min vassaste allroundsax. Trädgårdsmästaren tittar in till oss då och då i stallet och undrar om man kan göra så, klippa med en vanlig sax?
Ja det kan man, det blev inte så snyggt men "kort och lättskött". Har beställt en fårsax för ändamålet men den kommer till veckan (som med allt det här första fåråret så är allt i sista minuten). Vem kunde veta att vi skulle få 27 plusgrader och gassande sol nu den 15/5? Det är varmt fuktigt och nästan ingen vind, ryssvärmen är här!!
Så jag kan bara konstatera att nu har jag provat det också, klippa två stora ullbollar med en vanlig sax utan att få blåsor i händerna.


T han är gullig han, efter mina klippningar, som för övrigt tog sin tid, så hade han dukat upp gosaker i växthuset. I bagghagen, som ligger åt norr, finns den sista snödrivan på gården. Där fyllda han upp "champagnekylaren" så jag skulle ha en kall Breezer när jag var klar.

Sen lite frukt, te och ost. Klockan 24.00 var det 16 grader varmt ute, det är vi inte bortskämda med.


Tidigare på dagen var vi och hälsade på Maria och Bosse, Maria, kusin till dottern fyllde år. Hos dom hittade jag den här kärran som jag genast såg flera användningsområden till. Få se om trädgårdsmästaren får tid att svetsa ihop en i sommar.


Maria med sin nya jakthund, jämten Hestra. Emil tordes vara med på bild om han fick hålla faster i handen.

Som en nallebjörn, mjuk, go och valpig. Busade med farbror Atle så han blev less och kröp in i bilen. Till veckan ska de börja på valpkurs, det ska bli en fin och väluppfostrad jägare av den lilla damen. Maria kommer säkert att få många fina älgar med hennes hjälp.


Som sagt det blev en varm lördag. Lämpligt med lite fönsterputsning. Vårt hus är byggt någon gång i mitten på 1800-talet och alla fönster är original, ja förutom någon glasruta här och där som bytts genom åren. När vi restaurerade så fick vi byta några bågar på södersidan som vittrat sönder i solen men annars så är det som förr. Undrar hur det såg ut när de putsade fönster då, de hade nog skrattat ifall de vetat om att det 150 år senare skulle stå en lättklädd kvinna på en stege och svabba fönstren obekymrad om sina bara bleka ben och bilringar!


1 kommentar:

Anonym sa...

Så du klippte fåren med kökssaxen!! Det får mig att tänka på när jag klippte ner häcken med en sekatör, kvist för kvist, vet inte vad jag tänkte med egentligen.
Härlig kväll/natt i lördags. Vi satt ute här på altanen till efter midnatt. Om ni hörde lite Creedencetakter så var det härifrån det spelade./S

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails