onsdag 16 juni 2010

Planterat lite.


Äntligen har vi planterat lite sommarblommor i våra krukor. Här Nemesia i en ny färg som ser ut som eld. Trädgårdsmästaren står för planterandet, i handskar? Han brukar använda tunna vinylhandskar under plantsäsongen för händerna far väldigt illa av att vara i jord hela dagarna.


Lysmackia hänger han vid bagarstugan, vi har inga rabatter på gården utan håller oss till krukor, amplar, växthus och trädgårdsland.

När man är ute och fixar så träffar man sina djur in action så att säga. En kväll i veckan så kom Tjorv hem med en trofé. En riktigt stor sork, de där som gräver hål som man får ned hela armen i. Vad var det mamma kallade dom?
T kastar upp dem på vedbotaket och efter ett tag är de borta, skatorna får något att kalasa på.

Andra djur på gården. Baggarna Harald och Baxe som trots Flusa slåss mot myggen och ligger still i sitt "stall" 18.00-21.00 när det är jobbigast. Jag ser dem från sovrumsfönstret, de betar hela natten nästan och tar det mer lugnt på dagen när det är som varmast. Här en kväll när jag trots myggangrepp gjorde färdigt i landet så såg jag hur de sprang omkring för att fly undan betten. De blir väldigt irriterade och bråkar med varandra också.
T gjorde en insats och sprejade myggmedel på deras vindskydd och på säckväven som vi hängt som draperi för dörren. Då blev det lugnt och de fick ro. Men jag var tvungen att ge upp mitt grävande.


Men nu är jag klar med allt planterande, ska bara rensa jordgubbslandet från fröogräs och revor.
Allt är omgrävt, gödslat och indelat i ett nya bäddar, vattnar varje kväll och hoppas att fröna börjar gro. Använde årets frön plus några som var kvar från förra året så det kan bli lite luckor i raderna.




1 kommentar:

Anonym sa...

Pärowann kallas sorken. Men vilket fint trädgårdsland ni har fått till. Jag blir avundsjuk, jag som bara kommer att ha maskrosor iår. Jag såg att det var flera jordgubbsplantor som hade dött. Men det finns ju småplantor att komplettera med. /Syrran

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails