söndag 31 oktober 2010

Ispromenad?


Atle och jag följde med T till stranden vid sjön när han skulle åka skridskor.


Intresserat tittar han på vad husse gör. Han har följt med på promenad på nyisen förut men det är halt och besvärligt för små tramdynor och så tycker inte matte att det är så bra med en hund som är helt orädd för isar som kan vara svaga här och där.

Men lite sugen att sätta efter är han nog.


Isen är ca 8 cm. Varje år så plockar han fram sina gamla hockeyrör och åker så länge det är is utan snö. Något år så har det inte hunnits med för snön har kommit samtidigt som isen lägger sig. Men är det så här fin is så åker skridskorna på morgon som kväll så länge det går.


Vi står på säkra stranden och kollar jag och Atle, fast jag vet att just här i viken är det inte så djupt kanske upp till magen. Han har aldrig hamnat i en vak antagligen för att han känner sin sjö som han åkt på sedan han var barn.


Atle har verkligen varit gårdshund idag. Hans tjejkompisar uppe i byn har slutat löpa så det går att ha honom lös på gården. Han vaktar lite och snusar runt i stallet och i ladan.


Nere på vallen går tackorna och gnager på det sista gräset. De är helst ute hela dagarna förutom när det regnar då vill de ligga inne. Under veckan som varit så har jag fått gå och hämta hem dem och visa vägen till stallet på kvällarna (mörkret kommer fort nu på eftermiddagarna). Får ser ganska dåligt så vi tar en enklare jämnare väg genom en annan hage som jag måste öppna grinden till.
Söndagskaffet ute i växthuset. Vi har städat ut alla döda växtdelar och tömt krukor på jord. Alla vattentunnor är tömda och slangar inburna i förrådet.
En söndag med höstfix ute på gården och hos djuren. Åsså lite ommöbleringar bland veden, så vi tar i rätt ordning. Jag hade tänkt fortsätta att klippa tackorna men det blev inte av idag.

I morse klockan 7.00 (8.00) såg det ut så här när jag klev ut från stallet. Kröp ner i sängen igen och tog mig en rejäl sovmorgon, det behövdes efter veckans jobb.






Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails