söndag 10 oktober 2010

Lördagsjobb


Nu jobbar jag 6-dagarsvecka. Inget konstigt både jag och trädgårdsmästaren har ju egna företag där vi har öppettider mån-lördag och periodvis alla dagar i veckan. Nu har det varit ganska lugna lördagar, kunderna kommer ut sent på stan så under förmiddagen hinner jag göra lite jobb på kontoret. Mitt kontor är minimalt och inrymt i det lilla valvet. Det har varit bank här på 60-talet. Hursomhelst så stänger vi kl 16.00 på lördagar så jag är oftast inte hemma förrän vid 17-tiden.


Det lilla kontoret har en fördel och det är att man måste hålla hyfsad ordning för annars går det inte att arbeta här inne.
Jag passar på att äta lunch också.
Gör ny meny för hösten, planerar arbetsschema och gör budgetuppföljning. Har bokslut sista augusti så nu är det hög tid att lämna in inventeringslistorna. Det är skönt att få undan flera saker samtidigt så jag kan bocka av "att göra listan".
Sedan hinner jag med att ta en kopp te med en kompis innan rusningen börjar!


När klockan närmar sig 15.30 så lugnar det ned sig och vi kan börja fylla på kakfat, diska undan diskberget, putsa och feja. När vi har låst dörren så tar vi golven och gör kassan.
Jag och mina medarbetare är alltid noga med att det ska vara tipptopp när vi går hem för dagen.
Det är så skönt att komma på morgonen och allt är på sin plats. Nog har det hänt att säkringen har gått på mig när någon av våra nya medarbetare inte uppfattat vad som gäller trots checklista och inarbetade rutiner. Men alla får chans att bättra sig, det är inte alltid så lätt att hinna med eller att se vad som ska fixas.
Ganska snabbt ser vi vem som är skapt för caféjobb. Vi orkar helt enkelt inte med för mycket instruktioner om vanliga basic saker som: håll ordning runt dig, var trevlig, och tvätta händerna. Det är antagligen en formel som man kommer ganska långt med här i livet!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails