torsdag 4 november 2010

Chilliskörd i överflöd!!


Kvällspyssel, äntligen blev det tid för lite inläggningar. Det blev blandade sorter i flera burkar, några ska jag ta till jobbet, någon ger vi bort och en del torkar vi.

Vi har odlat chilli i växthuset, eller rättare sagt trädgårdsmästaren har odlat för jag är inte så intresserad av onödigt stark mat. Men vacker skörd blev det. Den har stått staplad i sina ölbackar i vårt skafferi i över en vecka (så jag inte har kommit åt någonting därinne).



-Nejmen hej bara, ska jag få lite starkvinsglögg? Det tackar man inte nej till.



Ölbackar är bra till odlingar. Det går att packa sommarplantor och perenner i dom, trädgårdsmästaren samlar på sig lite inför varje plantsäsong, dvs han köper inte så här mycket öl utan han har tumme med tjejerna på bolaget. Han plockar på sig ett STORT antal varje år.



Jag kokar lag till våra inläggningar, hittade ett av Jamie Oliver med bl a korianderfrön, socker, salt och vinäger, samtidigt har vi smakpremiär på årets glögg.



T har till uppgift att skära och rensa alla frukter, han kan inte låta bli att smaka en smula på en och annan chilifrukt. Då går det så här, han måste stå över diskhon och dregla och be om lite grädde att svalka tungan med.



Jag är arbetsledare och har koll på arbetsgången och att kallskänkan inte petar sig i ögonen med chilisaft på fingrarna. Vad gjorde man utan handskar. Jag är själv allergisk mot tomater, apelsiner och lite annat. Det är inte så praktiskt när man jobbar hela dagarna i servering och kök men det går. Jag använder alltid handskar som ett extra skinn när jag bereder mat , man får tvätta händerna med handskar på istället.


Världen starkaste chilli, 1 000 000 scouvillegrader. Den gör vi ingen inläggning av den är obehagligt stark!


Men sådana här är trevliga, lämplig till grytor och färsrätter.



Jaha du Atle, det här vill du inte smaka på, tiggis. Måste kolla så det inte ligger några små kärnor kvar på köksmattan som han kan slicka i sig. Det vore nog mindre bra.
Jag och trädgårdsmästaren åker ju gärna till Indien på semester, där finns det mycket hundar som springer runt på stränderna i stora "pack". Strandshacken har ingen vanlig sophantering utan de låter vovvarna äta av resterna när inte turisterna ser. Men jag brukar se för sådant har jag koll på och tycker är intressant. Det är med största försiktighet som de (hundarna) tar sig an kycklingskrov och andra rätter. De måste hålla koll på om det är vindaloo (very hot) eller korma (mild) som de blir bjudna på!

1 kommentar:

Maria sa...

Hej! Ser gott ut med alla inläggningar!
Tack för SOLIDAR info!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails