onsdag 29 december 2010

Begränsningar vi lever med


Vinter kan vara härligt fast just nu är den största begränsningen kylan. Snö och mörker är också jobbigt men kylan som ligger som ett lock över hela länet gör att man inte vill göra just någonting. Här ligger Tjorv på mormors åkfäll i salen, här är det varmt, soffan står bredvid öppenspisen.
Katterna är tappra, är både ute och inne men Atle han gillar inte kylan, ligger ihoprullad mitt i duntäcket eller filten, springer ut och gör sina behov bara när han verkligen behöver.


30 minusgrader idag på morgonen, jag kan säga att det är bra att det inte är ljud till den här bilden. Det har äntligen gått upp för trädgårdsmästaren vad jag menade när jag sa att för blöta ensilgebollar inte är någon hit längre fram. Nu är vi där, längre fram i vintern.
Fast med hjälp av några osande svordomar och yxan så får han loss några varv. Det här klarar jag inte så bra själv så det är tur att han rycker in och hjälper till. Vi ger ensilage på morgonen och torrhö på kvällen.
Just nu har jag några isiga påsar stående i hallen som jag ger baggarna på morgonen, de kan få lyxa sig med tinat foder. Tackorna har det alltid 10 grader "varmare" inne hos sig, bara -21 i morse. Ljummet vatten två gånger om dagen, värmeslingan klarar inte att hålla isfritt sådana här dagar.


Antar att det är samma hos många av er, ni tömmer kylen på mat eller hur? Less på julskinka kanske. Vi äter plockmat som värsta smörgåsbord-konessörerna men nu börjar det ta slut. En komplett ostbricka får vi säkert ihop till helgen men sedan är det tomt, dags att hämta kött ur frysen och laga riktig mat igen. Nog är det gott att få vräka i sig löjrom och goda ostar men man blir less på det också tillslut.

1 kommentar:

Börje S sa...

Känner igen mej i fruset vatten och ensilage, trist.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails