fredag 31 december 2010

I väntan på nya året


Bagglammen går in och ut, är lite rastlösa. I deras dörr har vi hängt upp en växthusplast fodrad med en hästfilt som köldridå. Eller mer som ett skydd mot drag, det enda som är varmt inne hos dom är ströbädden och dom själva annars är det som ute. Harald ligger inne i halmen och idisslar. De har fått extra ensilage de här kalla dagarna och några nävar korn. Jag har flera gånger kommit in i stallet utan att de rör en fena. Vanligtvis så skuttar de upp och ska kolla vad jag gör men inte nu när det är så kallt och de har magarna fulla med mat hela tiden.




Här är snövägen ned till vallen/hagen där ensilagbollarna står. Det har inte kommit så mycket snö vi har fått kyla istället. Men vi behöver inte oroa oss för snön den kommer att falla ned i mängder fram till april.




Kurre är ute och spankulerar, går mellan boningshuset och fårstallet. Katterna gillar att hoppa runt på höbalarna och upp på lagårns tak som de når från "höskullen". Där kan de jaga runt i sågspånet och kila ned i fårstallet genom ventilationen. En drömtillvaro för en katt, många skrymslen att hålla koll på. Finns hur mycket jobb som helst.






Idag nyårsafton det är bara -20 så jag och Atle försökte vara ute på förmiddagen i dagsljuset. Skönt att få se solen en liten stund. Trädgårdsmästaren jobbar men jag har tagit ledigt fast vi har öppet idag på mitt kafé. Jag har förberett lite mat inför kvällens knytkalas hos Sparris och Stig. Atle får vara hemma, han är tack och lov inte rädd för raketer och smällare så jag är inte orolig att lämna honom ensam.




Solen orkar precis upp en stund och sprider lite ljus sen blir det inget mer av den varan. Fast nu är vi på väg mot den ljusare tiden. Enligt almanackan så går solen upp 9:58 för att sedan gå ned 13:11. Det gör 4 minuter längre dagsljus mot gårdagen. Men stackarna i Kiruna har solen under horisonten några dagar till innan de överhuvudtaget får se den i hela 9 minuter, om det är klart väder vill säga.


Fin pessimistisk avslutning på det här inlägget eller hur?


Gott nytt år på er alla från mig och min familj!


Annelie


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails