söndag 12 december 2010

Julmarknad, aktiveringstips och ögon som matchar.


Idag efter en lång sovmorgon så åkte vi in till kyrkstugorna för att besöka Bodens julmarknad. Fint hantverk, hembakat bröd, godis, kaffeost, charkuterier av olik slag och skinn från lamm, ren och säl.


Kallt som vanligt, alla utställare eldar i stugorna så det är väldigt trevligt att komma in i värmen.

Sen lite "Dogspinn" nu när det är så kallt blir det inte några långa promenader då kan man aktivera sig på annat sätt.


Lillmatte gömmer små gobitar i de olika hålen sedan måste Atle snurra runt skivan för att komma åt dem.

Han kan det här så nu är det ingen hjärgympa för honom längre men det är kul att se honom i aktion när hans snabbt nosar reda på gosakerna.
Den största prövningen är att vänta på varsågod innan han får sätta igång.

Väldigt alert och förväntansfull väntar han på nästa omgång. Sådana här dagar blir några korvspår eller gömda gosakspaket att söka inne. Han behöver helt enkelt aktiveras lite.

På lördagen så skulle jag fixa mig lite inför kvällens julbord och show.
Plockade fram gamla locktången för att greja lite fina lockar. Moderna sådana här heter platttång, men man gör lockar med dem också. Dottern var mäkta imponerad när jag plockade fram den gamla hederliga Hugin-tången som gör lockar än idag.

Fina kalasklänningen till helsvarta strumpor och varma sköna fårskinnstofflor.

Sedan var det det här med matchande ögon. De var ganska rödgråtna efter en väldigt sorgsam begravning, matchade verkligen mina röd-rosa band på klänningen. Så det blev en utmaning att få till dom.
Jag har en dotter som är väldigt omtänksam, hon ringde mig på sin rast tidigare under dagen för att höra hur det hade gått och som hon så klokt sa det är bättre att vi lipar nu än att vi sitter vid julbordet och är ledsna och rödgråtna.
Ja den strategin fungerade. Som min vän skulle ha sagt - det är ingen bra idé att gå på fest om man är sur eller ledsen, då kan man lika gärna stanna hemma.
Vi hade en väldigt trevlig kväll allihop!


2 kommentarer:

Maria sa...

Exakt en lika locktång har jag, men den gav upp i fredags när vi skulle locka håret på dottern (till luciatåget) Efter halva håret så kallnade den och vägrade bli varm igen.

Annelie sa...

Ja, tänk den här gjorde jag lockar med i mitt hår till luciatågen på mellanstadiet, alltså i årskurs 4-6!!! Man får väl förstå att de ger upp tillslut ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails