tisdag 18 januari 2011

Foton som aldrig kommer ut på papper


En av de finaste julklapparna fick vi av dottern och Olof. De hade gjort en fotobok om livet på Höjden. Jag blev alldeles paff när vi öppnade julklappen och fick se den fina boken om oss!


Blir riktigt inspirerad av att se bilder om vårt liv så här i sammandrag. Många bilder har jag visat på bloggen och en del ligger i fotoarkivet.


Att dottern lagt ned många timmar på att "layouta" och få ihop bildkollagen förstår jag när jag bläddrar igenom boken, jag har ju själv jobbat med det i mitt tidigare liv.

Kolla här är våra grisar Knorr och Fille som vi hade en sommar. De var helmysiga men det var helt klart mer jobb med att fixa mat till dom än till fåren.
De fick äta mycket wienerbröd, pasta, potatis och sallad från mitt café. Inget gick till spillo och maten uppskattades verkligen, matfriska rackare som var väldigt sociala och nyfikna. När de växte till sig hade jag alltid en sopkvast med in i hagen för att kunna värja mig när de började tugga på stövlarna eller tacklades i sin iver att komma nära.

Men nu är det får som gäller här på Höjden, kanske det blir grisar någon fler gång, trädgårsmästaren gillade dom verkligen och pratar om att vi måste ha gris fler gånger. Grismat har vi så det räcker och blir över speciellt under sommaren när det är högsäsong på caféet.


Jag skulle vilja göra iordning gamla tvättstugan till hönshus. Skulle gärna ha några höns sprättande på gården (givetvis ser framför mig att de bara går och sprätter där de får vara och att duvhöken eller räven inte kommer och tar dom). Blir kanske av någon gång, just nu så har vi ganska gott om husdjur och vi måste vara överens om det ska bli fler att sköta om här hemma.

Men katter det kan vi ha många av, trädgårdsmästaren som älskar katter har katt både på jobbet och hemma!
Det är bara på sommaren när de jagar Tofsvipa, Spovungar och Fasanens kycklingar som han inte är så glad åt sina kissar. Då åker bjällran på men det brukar inte hjälpa något vidare.

Här har vi dottern själv en varm sommardag när vi dricker iskaffe och har lagat lunch på sommarens primörer efter en het dag nere vid sjön.
Det kanske är så här man ska göra i fortsättningen med sina digitala bilder som man aldrig kommer sig för med att göra papperskopior av.
Man gör helt enkelt en bok som man kan kopiera i flera ex till sina nära och kära
Tack Nea och Olof för den fina julklappen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så roligt att få en bok med bilder från livet !!

Annelie sa...

Jag blir lika förundrad var gång jag tittar i den. Fotoalbum är kul men det här blir liksom något mer ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails