tisdag 11 januari 2011

Sockerabstinens och kontroller


Jaha nu har vi kommit in i vardagen igen, var ganska trött efter gårdagens arbetsdag som inte alls var ansträngande bara mörk, jag hade säkert lite sockerabstinens också efter alla helgers knäck- och pralinätande plus att nattsömnen blev störd av en liten hund som var lös i magen. Går liksom inte att ignorera när han sitter vid sängkanten och gnäller för det gör han bara om det är kris. Blev två vändor ut på gården under natten. Jag får skylla mig själv för jag gav honom rått lammkött till middag (en ganska ansenlig mängd).

Idag har solen varit fram en stund och då får man energi! Passade på att städa hyllor och bänkar i köket på jobbet, ska rengöra kylskåp och diska fläktar i morgon. Borde frosta av frysarna också men just nu är de proppfulla så det får vänta till slutet på månaden.
Vi hade nyss livsmedelskontroll och fick beröm för att det var så rent och städat, fick bara anmärkning på lysrör utan skydd i kökets tak och över bänkarna men det kan jag leva med, tar nog ett tag innan vi byter ut de armaturerna. Ja sedan var det ju det här med hårnät eller mössa/hätta, det kommer vi nog aldrig att ta på oss. Håret är genomkammat och uppsatt punkt slut, så vi får en anmärkning på det också.
Kontrollen var oanmäld (känns väldigt omodernt, varför kan man inte boka en tid?) Vi har alla pressade tidsscheman, nu fick jag släppa allt och lotsa runt inspektören under 40 minuter, kom mig inte för med att vägra, det ska jag kolla med kommunen inför nästa gång, vad som händer om jag säger nej.
Jag saknar den förra tjänstemannen som var väldigt bra och alltid kollade om tiden passade efter att hon gjort en oanmäld kontroll hos oss första gången.

Hann med att städa kontoret, kastade alla gamla papper som legat till sig, konstigt att de ska ligga i en hög innan man vågar förpassa dom till runda arkivet. Alla dessa papper, branschtidningar, kataloger, reklamerbjudanden och nyhetsbrev som jag aldrig orkar läsa, vilket slöseri.
Måste göra en praktisk lösning runt förvaringen av bokföringen också, 10 år ska man spara ifall Skattemyndigheten vill komma och titta (för det är bara dom som är intresserade av de gamla pappren). Så när man kommer in på 11år så kan man äntligen slänga den äldsta omgången pärmar på brasan. Jag behöver ett rejält hyllsystem för i mitt företag blir det ungefär 6 stycken per år och dom är proppfulla med papper, blää vad tråkigt.

Skattemyndigheten de är och kollar oss caféer, restauranger och frisörer med jämna mellanrum. Då får vi legitimera oss och visa att personalliggaren stämmer med vilka som jobbar för tillfället. Gör den inte det så blir det 10 000:- i böter som engångsbelopp plus 2000:- per person som inte finns nedskriven i listan. Hos oss funkar det bra alla som jobbar vet att de måste skriva när de börjar och slutar för dagen. Men jag vänjer mig inte vid deras kontroller det känns kränkande fast jag vet att de bara gör sitt jobb, hoppas att det har verkan, att konkurrera med de som har preparerade kassaregister och svart arbetskraft är ingen lek.
Om du köper en dagens lunch för 65:- så borde du fundera vad den krögaren lever på eller betalar ut lönerna med, inte är det "riktiga" pengar det kan jag garantera!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails