torsdag 31 mars 2011

Årsmöten, papperjobb, knasjobb och MIGRÄN, härlig vecka!


Ikväll har vi varit på byastämma, mars är en månad med årsmöten av alla de slag. Men nu är alla som vi är engagerade i avklarade för i år, det känns skönt. Har fått undan en hel del pappersjobb både hemma och på företaget i veckan.

SAM-ansökan inlämnad, nu med en utökad betesvall som vi arrenderar av grannen. Bara en liten vall men det känns bra för den är i anslutning till vår gård. Har också pratat med Johan som skördar åt oss om hur jag tänkte mig årets vallskörd. Alla blanketter är ifyllda och skickade till Jordbruksverket om antal får och att vi håller en utrotningshotad fårras.

På jobbet är det lite knas med tillstånd för vår uteservering som är väldigt viktig för vår högsäsong. Kommunen ska bygga om Centrumtorget så vi kan inte ha någon altan på den sidan. Det är inte bra, sommaren genererar nästan 50% av våra intäkter så jag är ganska orolig för hur det här ska lösa sig. Har alltid haft bra dialog med kommunens tjänstemän men nu säger trädgårdsmästaren att jag är alldeles för mesig.

-Vafaaan, du ska ska föra ett jävla liv och plocka fram svartögonen dina (jag har världens längsta stubin men när den brinner då ska man inte vara i närheten det kan T intyga), då ska du se att det blir fart på gubberna, det är vi som betalar deras löner. Ska turisterna och hemvändarna inte ha nånstans att njuta av sin öl i sommar, de kan väl för faaan bygga om torghelvetet i september när det inte är en kotte som vill sitta ute och frysa!
Jamen visst har han rätt, ska bara slipa lite på formuleringen....


Vårvinter, det är soliga dagar och kalla nätter, har lite dåligt samvete för mina baggar som är kortklippta, det blir ganska kyligt för dom om natten. En fördel är att småbaggarna äter ordentligt. Harald är massiv som en liten oxe men Jr och lill Baxe är som två valpar i jämförelse. De måste tugga i sig bra med grovfoder för att hålla värmen.

De är väldigt trevliga iallafall, man kan passa på och få sina händer insmorda med lanolin när de är så här rena och fina och så får de massage på kuppen, det är väldigt uppskattat.


I tisdags så vaknade jag med en dånande huvudvärk, ingen bra prognos på en lång arbetsdag. Tog mig till jobbet och drog igång som vanligt dvs plockar fram fikabuffén, lagar lunch, gör sallader till luchbuffén och fylller upp med smörgåsar plus hade morgonfika för mina kollegor, vi är ett gäng inom handeln som alltid träffas och fikar på tisdagar.

Men sedan så gick det inte längre. MIGRÄN, jag blir så där sjuk så jag måste spy och sedan ligga still i ett mörkt rum. Kan säga att det är svårt att ens TÄNKA sig stå upp och vara trevlig, blir alldeles kallsvettig bara jag tänker på hur det känns. Bästa fina dottern ryckte in och jobbade över lunchen tillsammans med Fanny som sedan fick klara sig själv för chefen var tvungen att åka hem och dra täcket över huvudet till nästa dag. Tur att jag hade dottern som backup just den dagen och att Fanny kunde jobba heldag istället för mig.

Atle han blir glad när man kommer hem så där oförhappandes, att mysa i sängen eller som här i soffan det tycker han är livet på en pinne, gärna tillsammans med en väldoftande strumpa eller arbetshandske. Det är bland det bästa man kan göra mitt på dagen förutom att vara ute på promenad eller äta korv. Att jag är tråkig gör inte så mycket jag är ju hemma och håller honom lite sällskap

5 kommentarer:

Mien sa...

Hej Annelie!
Tack för fina kommentarer hos mig. Vi har försökt kommentera här många ggr. jonas skrev ett långt inlägg en gång om att ni nog behöver en balrivare men det inlägget lyckades vi aldrig publicera. Hoppas det här funkar. Trevlig helg själv!
Mien

Annelie sa...

Hej Mien, vad trist det där med kommentarerna, ska kolla mina inställningar med IT-avd*syrran*
Det är alltid roligt att få livstecken och reaktioner och kanske ett användbart tips!

Maria sa...

papegojtulpaner! Visst kallas de så?

Annelie sa...

Maria; ja det är det namn man använder, men vad de egentligen heter har jag inte koll på. Fina är de allafall;)

Anonym sa...

Eftersom jag kommenterar anonymt måste jag alltid skicka kommentaren två gånger. Först blir det protest, sen gör jag det en gång till och fyller i en kod och då går det. Kanske det finns nån inställning som tar bort det där. Och just nu när jag ska testa detta får jag inte iväg kommentaren överhuvudtaget.
Syrran

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails