måndag 25 april 2011

Påskfirande hela långa helgen

Påskafton med middag hos syrran, hon bjöd på indiskt. Lammstek med basmatiris, raita och morotssallad med senapsfrön, till det grönsallad och lite olika chutneys. Allt uppdukat och klart när vi kom.
Lammsteken från oss förstås. -Jag kommer ihåg första gången jag lagade det här lammsteksreceptet hemma hos mamma och pappa någon gång på 80-talet. Pappa blev helt tokig och skulle inte äta för han tyckte det luktade och såg konstigt ut, berättar syrran. Lammsteken är marinerad i garammasala-kryddor och yougurt och sedan stekt i ugnen. Det är jättegott, luktar helt underbart. Antagligen tyckte pappa att det luktade pepparkakor och att den var vit och smetig, inte alls som stekt kött ska se ut, snacka om konservativ gubbe.

Tidigare på dagen var jag med påskägg och fika till dottern och Olof som jobbar i sitt renoveringsprojekt så fort de är lediga. Här står hom på spången som de har byggt för att kunna kärra ut all jord de gräver ut.



Fikapaus, Olof, Nea och Daniel, (Olofs bror som är på besök under påskhelgen) han bor i Stockholm men var hemma i helgen och hälsade på. Det var 12-15 grader varmt den här dagen, väldigt skönt att få sitta i solen och slappa ett tag.



I fårstallet inget nytt, det är äta, idissla, stånk, pust och sova som gäller. Min fiffiga planering med lamning under påskhelgen gick om intet. Varje morgon har jag varit ute strax före kl 06.00 för att se om det hänt något. Varje gång så har de legat och sovit, vi har en något senare morgonrutin på den här gården, för de är vana att få sitt morgonmål någon gång vid 8-tiden.
Jaja det kommer så småningom, men tusan vad det hade varit bra om jag var ledig när det händer. Det går aldrig som man planerar när det gäller naturen eller hur?

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails