tisdag 10 maj 2011

Baggarna och flasklamm

Vår baggtrio, Baxe II, Harald junior och så Harald som är pappa till alla lamm det här året, Han är två år nu och har kanske jobbat klart här hos oss, få se hur jag gör till hösten. Att jag har tre baggar är för att de ska ha sällskap av varann när en av dem tjänstgör och så kan ju faktisk någon dö eller bli sjuk.
Det är inte lätt att få tag i Finullsbaggar här i Norrbotten så det gäller att planera och ha en stand in. Harald är så trevlig så det känns svårt att göra sig av med honom och fina lamm har det blivit.
Hans son som står i mitten fick fina poäng på Riksbedömningen i höstas 5+5+5 och R-, full pott på ull och klart godkänd kropp.
De är i sin vinterhage som de trivs väldigt bra i. Vi lägger in sälg och rönn så de har något att gnaga på i väntan på betet.


Stigge han blev ett flasklamm, jag har inte börjat med lammbaren än men ska introducera den senare i veckan. Alla grindar har varit upptagna till lammningsboxar, även lammkammargrinden har jag dumt nog använt till en box så den är inbyggd mitt i raden. Ska investera i fler grindar för det behövs året runt.



Gretas trillingar är så fina. De har fått gott om tid med sin mamma i stora boxen för jag vill se att alla äter och växer som de ska.



Det här möts jag av när jag kommer in i stallet, en pigg Stigge som är väldigt hungrig. Det kan bli stora problem om jag inte får honom att äta på lammbaren, jag vill inte ha en stort bagglamm rännande efter mig.


Kommer ihåg Pontus ifjol som jag avvande väldigt bra trodde jag. Det var praktiskt att kunna ropa in hela lammflocken med Pontus i spetsen, särskilt när de hamnat utanför stängslet ute i skogen. Mindre kul var det den gången jag provade föra ihop bagglammen med storbaggarna och han blev skraj, var tror ni han sprang, jo till mig, rakt genom stängslet med alla sina kompisar efter. Lite bök innan vi fått in dom i en annan hage. Som tur var så stannade storbaggarna kvar i hagen för de är väldigt rädda för elstängslet, baggrodeo är inte kul på nåt sätt.





Vi hade en trevlig helg med kompisar som tittade förbi hela dagen, här är det Ulla Karin som skär upp den nygrillade fläsfilén till det blev det lite olika såser, sallad, marinerad svamp och vanlig pomfrites, enkelt och gott. Söndagar är jag oftast så trött men inte den här dagen, jag klev upp tidigt och bakade bullar, alltså det är väldigt länge sedan jag gjorde något sådant en söndagmorgon!




Och här sitter EvaGun och berättar om nästa utställning som de ska jobba med på Kulturens hus i Luleå, hon har ett väldigt trevligt jobb den här konstintendenten, lite avunds blir man. Omväxlande med olika installationer och teman och riktig semester under sommaren, ibland undrar jag vad jag ska bli när jag blir stor. Ett vanligt jobb med lediga helger och 5 veckors semester, det känns ganska lockande.


2 kommentarer:

Linda Färnevik sa...

Hej!
Vilken trevlig blogg du har!

Kul med ngn annan som också har finullsfår, hur många tackor har ni?

Vi bor utanför Falköping och har också en liten, ekologisk lammproduktion, främst med finullsfår. Trevliga djur!

Annelie sa...

Hej Linda, tack det samma! Jag har följt din ett bra tag, egentligen sedan du tog hem tackan Europa. Vi har åtta tackor (varav sju har lammat), tre baggar och nu fjorton lamm, jag ska öka på lite varje år. Det ska anpassas till betet, vi röjer marken här runt vår gård eftersom. Det tar tid men blir väldigt fint, javisst är det trevliga djur!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails