söndag 22 maj 2011

Regn och växthus

Lördagkväll blev en sån där blåsig och regning historia. Vi hade planerat för lite pyssel runt gården men de var inte läge för det.




Jag är ledig i helgen men Trädgårdsmästaren han jobbar som jag berättat tidigare alla dagar nu fram till midsommar. Nåväl efter han kommit hem från jobbet vad tror ni att vi gör då? Jo vi tar oss en tur till hans jobb för att hämta hem lite odlingar. Tur att han gillar att odla och verkligen är mån om sina plantor för det kan bli lite mycket trädgård, vattna, lufta och gräva vissa perioder.




Medan han stökade lite med luftningsluckor och vattenslangar så strövade jag runt och kollade på alla sommarblommor. Den här karmonsinröda Dhalian ser nästan konstgjord ut, ett litet underverk med sin fina blomma.


Vi har iallafall tagit hem en del tomatplantor och kryddväxter. Min doftpelargon som jag har i växthuset på sommaren har också fått komma hem. Gurka, chilli och resten av tomaterna får stå på tillväxt någon vecka till.





Hos oss finns det inte tid att pyssla med rabatter och sådant finlir. Vi lägger tiden på trädgårdsland, växthus med lite grönsaker och krukor med blommor vid huset och bagarstugan . Men det får vänta ytterligare några dagar, här ska passeras några traditionsenliga järnnätter innan fröer sås och sommarblommorna planteras ut så de får stå i drivhusen ett tag till.


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails