lördag 4 juni 2011

Napplamm och Harald flyttar till Drängsmark

Den här lilla tjejen får vi stödmata lite, morgon och kväll får hon en slurk lammnäring. Hennes två bröder är alltid först till att dia så hon får det som blir över och då har i regel Lotta tröttnat på att ha små nafsande munnar runt spenarna. Tänkte också att jag inte vill ha någon juverinflammation eller andra problem på just Lotta (det vill man ju aldrig förstås) för hon är en så fin tacka, så om den här lilla håller sig mätt kanske vi slipper trasiga spenar och annat strul.








Här är minstingen "kalven" i mitten och så Stigge till höger som nu är en stor och präktig kille.
De är fram och kollar in mig när jag dricker eftermiddagskaffe vid växthuset, eltrådarna aktar de sig för. Jag har varit lite orolog att Stigge ska kliva rätt igenom till mig men han håller sig på rätt sida än så länge.









I torsdags så kom Catrin med sin familj, man ,dotter och pappa, för att hämta Harald vår fina avelsbagge. Catrin som bor i Drängsmark, Västerbotten hade sett här på bloggen att jag funderade på att sälja Harald eftersom han gjort sitt jobb färdigt hos oss. Så efter några telefonsamtal kom vi överens om att han får flytta hem till dom. Lite ågren har jag väl haft eftersom det är en fårgubbe som jag verkligen har trivts med, lugn, stillsam och väldigt stilig, både i mina ögon och enligt Riksbedömningen. Nåväl han får det säkert jättebra hos sin nya flock och kommer att bli pappa till många fina lamm.







Lastning utan problem, han traskade ombord med nosen i kornhinken, så det gick lätt och smidigt. Småbaggarna som blev kvar i boxen fick lite kraftfoder de med så de hade annat att tänka på medans vi lastade. Det hann bara gå ca 20 minuter så var de i full fart med att göra upp om vem som bestämmer när nu gammegubben försvann, det har varit ett fasligt boxande och stångande hela eftermiddagen igår.
Fick lite tips igen på hur vi ska bygga vår transportbox till vårt släp. Nu i sommar ska jag försöka hinna med det. Tänk vad bra att ha när man ska flytta till hagar längre bort eller när man ska på mönstring osv. Vi brukar låna en hästtransport men det blir mycket städa efter det att vi använt den.





Hade tänkt ta lite bilder på honom innan de for men det glömde jag bort, blev bara den här när hans står och mumsar i sig kraftfodret. Bra bild på ullen iallafall.
Men usch vad tomt det blev i boxen och hagen, jag som alltid stannar till och kliar baggarna lite på halsen och bogen när jag är i ladan. Oftast har det varit Harald som fått uppmärksamheten för han har sett till att han stått först. Då har han bara blundat och stått blickstilla och viftat på svansen som värsta dilammet. Ja vi var ganska bra polare han och jag!
















2 kommentarer:

Marieberg sa...

Hej
Din blogg är både trevlig, rolig och intressant! Jag har suttit här och läst ett bra tag nu och bara njutit.

Jag fastnade lite extra i detta inlägg om att ni skulle bygga en transportbox till ert släp. Vi är i samma läge med lån av hästfinka av goda grannar. Det vore bra att se hur ni gör er transportbox, det kanske är något för oss också.
Trevlig sommar!

Annelie sa...

Hej, vad roligt att du tycker det! Ja det här med transporten har jag funderat på ett längre tag så i sommar måste det bli ett konstruktionsprojekt, antagligen hinner det bli höst och slakttid innan den är klar om jag känner oss rätt.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails