söndag 14 augusti 2011

Hemma och ledig några dagar

Jag tog mig några dagar ledigt, har hållit mig hemma och grejat med saker som ska göras och vilat upp mig lite. Nils vilar sig också, ligger i en solstråle på köksstolen och tar igen sig efter nattens bravader.

Trädgårdsmästaren har byggt en transportbox till fåren som vi kan lyfta upp på släpet, ska visa fler bilder när den är klar.

Reglat för plywood, lätt men stadig konstruktion, inget golv och öppen i taket. Tänkte spänna ett galler som tak alternativt fårgrindar. Det ska finnas utrymme för att spänna fast några grindar på högkant bakom boxen när man kör, kan vara bra att få med sig.


Sedan har vi haft goda vänner på middag, det var vår tur att hålla i whiskyprovningen den här gången.

Vi satt ute i växthuset till sena natten, lite tipspromenad och efterrätt fick avsluta en trevlig kväll...

som började i strålande solsken vid 18-tiden på lördag. Det blev en sådan där varm och fin sensommarkväll som slutade med dagg i gräset och tjock dimma som svepte in över ängarna, klockan ett på natten var det endast 5 grader ute, helt klart så är hösten på intåg.

Fyra fina sorter provade vi;

Glen Goyne, Swedish oak finish 2nd edition.Connemara Sherry finnish peated single malt. Longrow CV och Kilchoman Winter.

Första var väldigt god med milda smaker av päron, nötter choklad och vanilj, andra började jag nysa av (sherryfatet antagligen) tredje var väldigt "explosiv" i smaken men tog sig efter några munnar och den sista hade någon beskrivit som smak av päron, halm, honung, apelsin och tjärpastill.


Här står det uppradade och väntar på att avsmakas tillsammans med ett vattenglas som har ett sugrör till pipett, om man vill tillföra lite vatten i whiskyn.

Jag hade förberett middagen kvällen innan så på lördag stekte jag en lammstek i ugnen och gjorde folieknyten med potatis, rotsaker, getost och kryddor som vi värmde på grillen. Vi serverade också västerbottenspaj, tomatpaj med fetaost och ruccolapaj, romsås med rödlök och örter också ett fat med kräftor.

Till det sallad förstås och sedan en enkel rabarberpaj med coccos och rödavinbär, känns väldigt lyxigt att kunna skörda allt från landet. Men jag saknar palsternacka, den har vi inte planterat i år, nästa år så får jag inte glömma den goda rotsaken!

3 kommentarer:

Katarina sa...

Gott! Och säkert roligt med whiskeyprovning - speciellt efter man smakat den sista!

Marieberg sa...

Nils har en skön sovstil ;-)

Annelie sa...

Håller med er fullständigt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails