söndag 21 augusti 2011

Riksbedömning, frånskiljning och fårdag

Här är några av bagglammen, precis skilda från sina mammor. På morgonen lastade vi fyra av dem i transporten och åkte på Riksbedömning i Avan. Det gick bra, tre fick helhet 4:a och en helhet 3. En av fyrorna var ett av våra svarta lamm så det är jag väldigt nöjd med. Kropparna var bättre i fjol men årets lamm är födda tre veckor senare så det har inte haft lika lång betessäsong. När vi kom hem lastade vi på resterande lamm och körde ut alla till fint nytt bete. Tackorna har fått stå på stall igår och idag med lite hö, halm och granris att knapra på. Imorgon ska vi släppa ut dom i hagen igen. Det var en lugn frånskiljning, nästan inget bräkande från tackorna och lammen de har varit tysta och bara tuggat i sig nytt härligt gräs.

Idag söndag åkte jag och syrran på Fårdag som Norrbottens fåravelsförening arrangerade hos Eufåria i Svensbyn, Piteå. Josefin och hennes mamma Britta driver fårgård och har byggt ett nytt fint stall som de nu använt i två säsonger till sin besättning på 80 Gotlandstackor.
Jag tog med mig kameran men tror ni att jag tog några bilder? Den enda jag tog var den här av deras fiffiga lösning på grind in till fårboxen, det sitter en sådan grind på flera ställen i deras fårstall för 100 tackor. Armeringsjärn och spikband, smidigt och enkelt. Det blev en trevlig dag med fika, lotteri och tipsrunda. Kul att träffa likasinnade, en del har stora besättningar och andra har små som jag. Alltid lär man sig något nytt av dessa fårkunniga människor!

1 kommentar:

Susanna sa...

HiiLen.blogg.se anordnar 20 tävlingar under tre veckor! var med och vinn massa härliga priser! jag är med och tävlar om ett mineralsminks kit från Tikei!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails