torsdag 25 augusti 2011

Röjsåg och musslor

Idag har vi gjort lite inköp till gården, det blev en ny röjsåg modell större och kraftigare. Äntligen kanske jag kan meja ned brännässlor utan irriterande avbrott när det trasslar ihop sig. Jag förstår att man gammalt tillbaks gjorde rep av deras stjälkar för satiken vilka starka fibrer det är. Mannen har ska röja små träd med den förstås så jag har bara andra tjing. Jag kan väl göra det med, röja träd menar jag, men jag är mer inriktad på stängselunderhåll så nån gång ska den få hänga med mig också.

Trädgårdsmästaren köpte sig ett par "motorsågsbyxor" och riktiga stövlar med stålhätta så att jag kan slippa oroa mig för avsågade ben och fötter. Han är väldigt noga med sågen men blir man trött så händer en olycka så lätt. När vi står i kassan hos "Sixten Nilsson" så ringer dottern och frågar om hon ska fixa middag hemma hos oss och det tackar man inte nej till!

Så det blev en riktig kulinarisk torsdagmiddag med musslor och pasta. Musslorna är stekta i godaste lök, ört och vitlökshacket och sedan brässerade i vittvin och grädde. Till det goda bruchettabröd med finhackade tomater från växthuset.

Tomaterna är helt otroligt goda och många, som tusenbröder! English breakfast heter den här smakliga sorten. I år har vi klarat oss från pistillröta, bäddarna är grundade med ströbädd från fåren och kryddade med aska från järnspisen och sedan toppade med lite finjord, köpes varianten menar jag. Någon löneförmån ska man väl ha när man är i trädgårdsbranschen eller hur... annars är det mycket det här med bagarns barn hos oss. Det blir att man tar det som blivit över eller är lite kantstött och trasigt.

Pastan avnjöts på finaste gamla porslinet från Gustavsberg, inte så ofta vi dukar med de här tallrikarna, ska komma ihåg att använda dom mer. Gott och fint passar bra ihop!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails