tisdag 13 september 2011

Halm, regn och mönstring




På väg hem från betet, kvällen och mörkret närmar sig så alla tackorna spatserar hem till sommarstallet.

Just den här kvällen så har jag släppt in dom i vanliga stallet för det har regnat i flera dagar och allt är blött och regnigt kring sommarladan. Stora fårstallet som vi inte har mockat ut än är torrt efter att ha stått tomt hela sommaren. Tomt och tomt, vi tar in hela flocken där så for vi ska göra något som tex mönstra, det gjorde jag och dottern här om dagen. Det gick bra, hon är så duktig min dotter och tålmodig när mamma håller på med sina ulltussar. Nu ska jag bara skriva in resultaten i Elit lamm och sedan kan jag ta ut härstamningsbevis på de som ska säljas som livdjur. Spännande och lärorikt det här med mönstring.


Jag har öppnat en ensilgaebal och det syns på Frökenfröken som alltid lyckas båsa ned sig, hon är ju svart så det syns förstås mer på henne.

I fredags kväll tog vi en tur ut till ladorna på åkrarna och samlade ihop lite trasiga halmbalar som vi ratat tidigare. I det här blötvädret så måste vi halma i vindskyddet hos slaktlammen och i tackornas sommarlada. De går in och idisslar när det regnar hela tiden så det blir väldigt skitigt och orent. Snabbt blir de dyngiga om benen och på låren när det ligger i blötan.

De enda som klarar blötvädret än så länge är våra avelsbaggar som går nere vid sjön, de är alltid torra och fina i pälsen och det kommer bara hårda pastiller från dom. Antar att det är det varierade betet med mycket löv och sly som hjälpt till att få magarna i trim.
Trädgårdsmästaren mockar ut baggboxen, ca 40 cm bädd var det här. Nu får den torka upp i väntan på ny fräsch halm. Johan som vi köper halm av har inte tröskat kornet ännu, det bara regnar och regnar så det kan ta någon vecka till. Vilken blöt och varm september vi har haft. Nu vill jag ha kalla klara höstdagar för jag är väldigt less på regn, gegg och smutsgråa får!

1 kommentar:

Högagärde sa...

Härliga bilder med fåren i dimman. Här regnar det jämt och jag börjar nästan längta efter att ta in åtminstone slaktlammen.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails