tisdag 6 september 2011

Ikväll har vi varit lite osams

För vi har servat och bytt lite grejer på en av mina maskiner. Gamla slitna mässingsventiler är nu bytta till nya spänstiga med livet och "äktenskapet" som insats, vi jobbar inte så bra ihop när det gäller sådana här pyssliga saker. Trädgårdsmästarens topplockspackning går och jag blir vansinnig för att han inte kan ta det lugnt och göra saker metodiskt utan att svära och gorma. Tur att jag stängt för dagen, mina kunder skulle antagligen fundera hur vårt förhållande fungerar i vadagen om de hört oss!

Det är espressomaskinen som behöver en "grupprenovering" en gång om året. Den är helmekanisk (förutom värmaren till vattentanken) så det är ingen elektriskt i bryggningen men däremot en hel massa ventiler, handtag och packningar. Den här maskinen kan man väl säga är hjärtat i Hanssons verksamhet, den måste fungera precis som att diskmaskinen inte får haverera.


Vi har gjort det här bytet några gånger vid det här laget men det är lika förvirrande varje gång, nåja lite bättre går det väl för vi har ju antecknat hur vi absolut  inte ska göra. Helmekanisk som sagt så allt är ganska logiskt men det blir väldigt många delar att hålla reda på. När jag startade Hanssons så fanns det inte en riktig espressomaskin i stan och än mindre någon som kunde serva dom. Så när jag efter några år av tråcklande och bökande med begagnade maskiner slog till och investerade i en ny så hade jag bestämt mig för en med så lite el och touchknappar som möjligt och det har min fina Grimac Zola II från Monteriva.

En riktig prinsessa som vi sköter och putsar varje dag, den ska vara blank och fin som en veteranbil på utställning. Att den fungerar och har det bästa trycket som ger en jämn god espresson tackar jag särskilt för. Nya medarbetare som lär sig göra finaste espresso, cappucino och latte får gå hanssons-kursen hur man undviker mjölkspill, kaffesump och hur putsduken fungerar!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails