lördag 26 november 2011

I väntan på tomten

Förväntasfull vovve som väntar på tomten. Jag tog mig en ledig dag i torsdags och var hemma och STÄDADE! Skönt att göra det i dagsljus. I dagsljus uppdagades det också att våra fönster var väldigt smutsiga så de fick sig en omgång. Den här sommaren och hösten har gått så fort, jag som brukar fixa här hemma lite i förbifarten har inte hunnit med eller rättare sagt jag har prioriterat annat.

Men nu är det rent och piffat med lite juligare detaljer inför advent. Men kolla här vad skådar mitt norra öga? Titta bakom trädgårdsmästaren, hur har väggalmanackan hamnat där bakom min fina oljemålning som jag fått av syrran? Typiskt T att klämma fast den på ett bra ställe och sedan hävda att där ska den alltid sitta så han ser den. Jag får hitta någon kompromiss, vad tror ni om insidan på skafferidörren, där är han ju ända tjugoelva gånger om dagen.

Att titta in i sitt eget hus utifrån är lite kul, det är förresten roligt att titta in i andras hus också men kanske en aning suspekt, det är ju därför inredningsbloggar är så bra, man får inspiration och idéer till sitt eget hem. Det är kul med inredning men jag nåste säga att jag de senaste, hmm, 10 åren inte är lika taggad. Mycket går på rutin också ska det vara praktiskt (vilket det sällan är i gamla hus). Med tre katter en hund ett litet jordbruk och eget café och en handelsträdgård så finns det inte så mycket tid över för ommöbleringar och gardinarrangemang när man är ledig. Försöker hålla jämna fotsteg med årstiderna och allt vardagligt tvätt och städ istället.

Allt ska gå att damsuga utan för mycket stök. Jag har den senaste tiden alltid en trasmatta på soffan i köket. den är stryktålig och ligger still. Den tål både leriga tassavtryck, håriga katter, och husfolk som har arbetskläderna på sig, den  går att dammsuga och tvätta och framför allt ligger den på plats utan att skrynkla.

I år så har jag tagit ned gardinerna i köket. Den här julen blir utan och med vita adventsstjärnor istället för de röda som jag brukar ha. Det blir sån rymd och ljus utan gardiner, den här årstiden så vill man ta tillvara på det lilla dagsljus som visar sig. Det är klart att ifall vi bodde mitt inne i byn vid vägen så skulle jag nog vilja ha lite mer skydd för insyn!
Första advent i morgon och skyltsöndag i vår stad, det blir fullrulle på jobbet med fikasugna familjer och en och annan tomte. Vi har laddat med julskinksmörgåsar, pepparkakor, struvor, konfekt och saffransbröd också glögg förstås. Saftglögg och starkvinsglögg för den som är sugen på det! Trevlig första advent.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails