söndag 6 november 2011

Sova gott och vintra i växthuset.

Sover gott och vaknar men är fortfarande trött, så är det för mig just nu. Jag måste nog äta något piggelinpiller för så här kan jag inte ha det. Jag har alltid varit morgontrött men nu är det liksom mer än vanligt, jag får ingenting uträttat här hemma. Har tappat styrfarten helt och vil helst bara läsa bok och elda i brasan. På bilden så är det Kurre som slappar i min säng med tungspetsen utanför och ögonen öppna, han kan verkligen njuta den kissen.

Under lördagen så var vi och hälsade på dottern och Olof i deras bygge. Här händer det grejer, de ligger inte på latsidan precis. Utbyggnaden är spantrad och klar, takstolar och bärande bjälkar är på plats. De är snart klar med panelen och samtidigt isolerar de från insidan. De har lejt timmerman Göran och hans dotter Lena till utbyggnaden men insidan gör de själva och Olof är här så fort han har ledig dag. Det nya taket av pannplåt är också på plats. Så fort de har isolerat klart och satt in fönstren kan de slå på fjärrvärmen som de har i golven. Hips vips har de en uppvärmd arbetsplats när den riktiga vintern kommer. Ifjol när de köpte gården så såg det ut så här och i somras så här. De har verkligen jobbat på bra, strukturerat och med realistiska tidplaner.

Nu har vi väl jobbat på litegrann här hemma iallafall. Sista stängslen är nedplockade så nu är alla elaggregat urdragna. Jag har packat ull som ska skickas iväg. Trädgårdsmästaren har kört hem matjord för att laga skador i "gräsmattan" efter alla grävmaskiner som kört över gården i sommar och lagat alla trasiga fönster på växthuset som blåste sönder i de stormar som var när han låg på sjukhus. Senare när mörkret kom så hjälptes vi åt att vinterstäda här ute också. Tömma alla krukor, dra upp de sista tomatplantorna och tömma alla vattenkannor på vatten.

Sist men inte minst är det förberettt för advent med ljuskransar och lyktor, passade på att smaka årets årgångsglögg från Blossa också. Varm kryddig glögg hör till när man gör plats för vinter. Nu ska huset få vila och vi kan hämta oss lite från den här odlingssäsongen. Pärmen med alla papper på årets planteringar ligger i bokhyllan på kontoret, känner jag trädgårdsmästaren rätt så åker den fram kring jul när nästa års frökataloger dimper ned i brevlådan.


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails