söndag 18 december 2011

Rensa skåpen lite

Fy vad man samlar på sig med åren! Vi håller ju på och tömmer vårt barndomshem jag och syrran. Under veckan som gick tog vi ledigt från våra företag för att  gå igenom alla skåp och förråd och köra skräp till soptippen. Vi är väldigt effektiva och mycket överens om vad som ska sparas och delas mellan oss syskon vilket innebär att det kommer att hamna en del glas och porslin hemma i våra respektive hem. Syrran som har flyttat några gånger de senaste åren har väldigt ordning och reda bland sina pinaler men det har inte jag!

Det är fullt i alla skåp. En av kvällarna, efter en hel dag med städ och röj i pappas villa, så fortsatte jag hemma av bara farten. Ut med allt ur skåpen sedan blev det hård gallring och bara hälften sorterades in igen. Så har jag fortsatt under veckan, städat skåp och packat lådor till Återvinningen och Röda korset. Skönt att bli av med överflödet, en del har dottern tagit hand om men det mesta är bortskänkt. Prova själv att röja en villa på ett helt bohag, du må tro att man blir väldigt effektiv och rationell så att bara det man verkligen vill ha blir kvar.

En kompis till mig gör så här; -När jag röjer garderoben t ex så lägger jag allt i en sopsäck och drar igen den så jag inte kan titta i den, sedan får den stå några månader i garaget. Har jag inte saknat nåt plagg så slänger jag hela säcken i Röda korsets container. Men den måste vara försluten när den står och "mognar" för är den öppen och jag ser vad som är i så börjar jag genast plocka upp och ta tillbaka saker som jag tor att jag ska använda.

Ja, vilka i-landsproblem vi har va? Men det är en befriande känsla att bli av med allt, så skönt med luft! Ju äldre jag blir desto mer kräsen är jag med var jag tar hem. Vi är inga konsumenter av grejer jag och trädgårdsmästaren. för det mesta ska något gå sönder innan vi skaffar nåt nytt. Och mycket av vårt bohag är från loppisar och auktioner, vi var ju sådana där containerfyndare när vi träffades, mycket av det har vi kvar än idag.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails