torsdag 16 februari 2012

Tulpan och NE

Finaste tulpanbuketten på länge, den kan jag ta en repris på. Tulpaner nu för tiden håller väldigt dåligt men de här var jättefina! På den tiden T odlade sina egna tulpisar så var de gröna och fina länge och alla slog ut.

Ledig och hemma idag, jag har bestämt mig för att de veckor jag jobbar lördag ska jag vara ledig torsdag.
En effekt av momssänkningen för restauranger är att mina medarbetare får fler timmar och jag kan minska på mina. Ekvationen är enkel, jag jobbar med låg timpenning för att hålla ned kostnaderna medan mina medarbetare självklart har avtalsenlig lön, nu får de fler timmar och jag kan få normalare arbetstid. Det är ju jättebra, alla vinner vi på det, kanske det blir så att jag kan anställa fler?

Inom min verksamhet så jobbar det många ungdomar, de går på timmar och kombinerar ofta jobb med studier. Det krävs lite fix och trix för att få ihop ett arbetsschema som fungerar och med tanke på att vi har som mest att göra när merparten av befolkningen är ledig så är en ledig helg lyx och sommarsemester en dröm.


Vad pysslar man med en ledig dag då? Blir väl lite tvätt och städ i dagsljus, hmm tvättar förkläden och handdukar från jobbet, tvättar mannens jordiga arbetskläder, tvättar sängkläder, skulle behöva tvätta dynorna som jag har i korgstolarna på caféet men det blir en annan gång. Vi ska ut jag och Atle, ta en promenad i dagsljus, så lyxigt!

Sedan har jag lite trix att få plats med upplsagsverket från pappa, alla band i NE plus tilläggen. Blir många kilo böcker. Var så nära att jag struntade i att ta reda på dom. När vi tömde villan så stod bokhyllan kvar sist. Syrran har redan ett och brorsan var inte intresserad. Det var nära att jag inte orkade bära hem dom, tills syrran sa att jag självklart måste ta reda på dom det är ju ett komplett band! Men ni vet man blir så där rationell (trött) så allt bara känns övermäktigt tillslut. Nåväl nu har de stått på golvet i kontoret några veckor och mognat.


Tänkte ha dom nära till hands, kanske här. Oftast hamnar vi i någon diskussion när vi äter middag och då åker uppslagsverket fram, Wikipedia eller ne.se  i all ära men inget går upp mot att slå upp det i en bok! Helst skulle vi ha en Nationalencyklopedin i köket i en specialbyggd hylla som bara rymmer den. Bokhyllan i salen är proppfull ska fixa utrymme för dom någonstans iallafall.


Slutligen en bild som hör våren till, trädgårdsmästaren klättrar upp på borden i växthusen och vattnar/duschar sina sådder, kanske jag hinner förbi honom på jobbet en sväng idag, jag vet att de jobbar med att fylla drivhusen med planteringsflak. De fyller jord i planteringskrukor som står uppradade i stora flak, sedan kör dom ut dom till de iskalla växthusen och ställer dom på plats. När vårsolen kommer i början- mitten på mars så sätter de igång värmen och sedan ska allt planteras, pluggplantor och egna skolningar ska ut i ljuset. Då är vårbruket på Fagernäs Trädgård igång på allvar.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails