tisdag 1 maj 2012

Några frågor...

Dottern värmer sig vid elden, här ska bakas, hösten 2009.

Jag fick ett kedjebrev med några frågor av Katarina som har Ordvindensblogg. Nu ska jag försöka svara på frågorna hon ställde mig och några andra bloggare...

1. Vilken är din favoritbok?
Sjöfartsnytt av Annie Proulx toppar fortfarande listan men även en kioskvältare som Patient 67 av Dennis Lehane har bitit sig fast som läsupplevelse. Sedan blir det olika faktaböcker, boken Får ligger alltid framme så här på vårkanten.

2. Vilken av dina hobbies skulle du vilja ha som levebröd?
Hmm, det har jag redan, producerar fika och mat till vardags och kött som bisyssla, det är verkligen levebröd. Blir lite ull och skinn också för den delen. Men rena hobbies har jag inte.

3. Varför bloggar du?
Började som dagbok, jag gillar att göra återblickar det får mig att inse att jag har uträttat något. Sedan så är det kontaktskapande, lärorikt och allmänt trevligt. Min blogg är ju om vårt liv med betoning på gård och får även min blogglista speglar de intressena.

4. Skriver du bättre än du talar, eller tvärtom?
Jag är ingen talare gillar inte att vara i centrum men prata kan jag, brukar förstås bara öppna mun om jag har något att säga. Skriva blir jag bättre och bättre på, det är roligt att skriva, det tyckte jag inte när jag var yngre.

5. Vad tror ni är det bästa med Överkalix?
Det verkar vara ett plats med många möjligheter för den som är en som får saker gjorda.
Vackert och genuint med stor potential om man vill verka och bo där. Antagligen behövs det en politisk omruskning för att nå dit fullt ut.

6. Om jag köpte er 50 får och fixade en gård i Överkalix – hur skulle det vara ;-) ?
Toppen, jag skulle nog verkligen fundera på ett sådant erbjudande. Men i verkligheten är jag ganska nöjd med min tillvaro här i lilla Boden. Ska förresten testa idén på mannen, vem vet?

7. Varför/varför inte är det viktigt att äta svensk mat i Sverige?
Det är väl det mest naturliga att äta av våra egna råvaror som också är godast, lite protektionistisk får man väl vara?  Gynna den närproducerade maten, vi har trots allt billig mat i Sverige. Självklart får vi importera annan mat också, t ex sådant som vi inte odlar här eller vissa förädlade produkter, men kött från Brasilien och kyckling från Thailand det går bort.

8. Äter du allt som serveras om du är bjuden på middag, oavsett vad som serveras (förutsatt att maten inte är extremt dåligt eller fel tillagad)?
Jag är väldigt väluppfostrad när det gäller sådant men Tigerräkor vägrar jag att äta och Dansk fläskfilé har jag präntat in i våra vänner att de inte får köpa så jag slipper bli bjuden på det. Sedan skulle jag vägra att äta hund även om den var väl tillagad.

9. Tyckte du om skolan som barn?
Ja.

10. Om ni fick tre barn till, vad skulle de heta?
Kanske Irma, Joel och Thea...

11. Är människan ett flockdjur? Utveckla?
Ja, och vissa är ledare med egenskaper som att gå en egen väg. Gruppdynamik och hur vi finner vår roll är intressant. Jag kan dra många paralleller med min fårflock och grupper jag medverkat i, UGL på idisslarnivå. ;-)

Ha det gott alla/Annelie

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails