måndag 25 juni 2012

Fint väder under midsommarhelgen!

Vi har ju som sig bör firat midsommar, äntligen fick vi fint väder så vi kunde vara ute mest hela helgen! Här äter vi en sen silllunch eller rättare sagt ett mindre smörgåsbord. Dotterns kusin Janna var hemma från Barcelona och med sig hade hon sin brittiske pojkvän Stewart.
Så naturligtvis blev det lite mer än sill, annars hade han nog svultit ihjäl stackarn. Vi bjöd på lammstek, älgköttbullar, sill, lax, Kalixlöjrom, goda ostar, kallskuret, hembakat bröd också gårdens egna färskpotatis, avslutade med hemgjord rabarberglass och jordgubbar.

Sedan var det dags för midsommarstången, det är några år sedan vi gjorde en men nu med utländsk besökare så kände vi pressen att riktigt fullfölja gamla traditioner. Kul var det och jättefin blev den!
Här är det Janna och Gun, min svägerska, som binder blommorna vid stången.


En aning myggigt när vi gick ut på vallen för att plocka blommor. Dottern är tapper jag vet att hon har gummistövlar på sig för att klara anklarna från värsta betten.


Kvällen fortsatte med tipspromenad på engelska, skratt och diskussioner som blev väldigt högljudda fram åt kvällen. Senare så grillade vi fläsk och värmde folieknyten med färskpotatis, tomat och fetaost på grillen, enkelt och gott. Tur att vi har växthuset att vara i när myggen invaderar gården framåt kvällen.



Under söndagen firade jag min födelsedag, syrran kom förbi och med sig hade hon vår gamla pappa som var så glad och nöjd att få komma ut på äventyr med kaffe och dopp.
-Jag har det så bra där jag bor nu, det händer inte så mycket men jag har det så bra. Ni vet jag har börjat ha så svårt att hänga med i tanken nu för tiden.

Min pappa är 89 år, piggelin men väldigt glömsk eller dement heter det ju, men det känns bättre att säga glömsk för det är så jag uppfattar honom. Han har nästan full koll på oss systrar än så länge och han vet att vår bror bor i Karlstad men närminnet det är obefintligt. Det är kul att höra honom berätta gamla minnen, ibland poppar det upp något man aldrig hört förr men nog märker vi att det blir mindre av det med.
Det är inte kul att bli gammal (fast min pappa är ganska obekymrad), tänker en del på hur det kommer att vara för min generation när vi blir så här gamla, hur är boendena då? Stackars min dotter som kommer att få "ta hand" om en mamma och moster som är gaggiga samtidigt!





Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails