fredag 29 juni 2012

Kvällsbestyr

Haft en lång vecka med kvällsöppet och allmänt mycket att göra så här i början av högsäsongen på mitt café. Men nu är jag ledig alla helger i juli plus någon fredag här och där så jag får en tredagars, det känns bra.

Har trist nog blivit förkyld så jag kör lite beprövade huskurer så här på kvällskvisten.
Vi har fortfarande kallt och nästan ingen sol. Vallen är oslagen, marken är blöt och allt känns sent.
Till veckan hoppas jag på finare väder, det får gärna blåsa men regn klarar vi oss utan.
Nu regnar det igen så alla fick komma in i stallet för natten, vi har enormt mycket mygg så fåren uppskattar mörkret i stallet. Bortskämda, ja men välmående och väldigt trevliga!
Lottas fyrlingar har svajiga öron, de är fortfarande små lamm i mina ögon men har ju vuxit till sig som bara den. Blanka fina huvuden med finste krusen på ullen, deras mamma har en väldigt finfibrig ull som krusar sig tätt tätt.
Hon ser alltid lite kul ut för hon blir mer som en boll, får aldrig någon päls som hänger neråt. Det får inga Finullsfår men en del har liksom en annan tyngd i fällen och färre krus som gör intrycket annorlunda.

Ledartackan Lillis väntar på uppehåll så hon kan ta ut tanterna på bete igen, men just nu så öser regnet ner. Hon är en typisk dörrvaktare, ligger gärna vid dörren och är den första som säger till när det kommer någon som hon vill varna för eller inte känner.
Huskurer mot förkylning var det, här den beprövade gyllengula varianten. Måste fungera som antiseptiskt sköljmedel för halsen plus att man blir lite gladare eller kanske avslappnad. Effekten beror väl på mängden man drar i sig, viktigt är att den är god iallafall.

Nr 33 är Flingas lilla bagglamm som föddes på långfredag och låg helt nedkyld när jag kom ut på morgonen. Han har vuxit och blivit en mycket fin baggig bagge som bråkar med dom andra killarna. Han kommer alltid fram till mig och ska bli kliad på bringan helt lugn och inte alls bufflig som somliga andra. Vad ska det bli av den här finisen? Jag kan ju inte ha hur många egna baggar som helst!

5 kommentarer:

Johnna G sa...

God morgon!
Hoppas att kureringen hjälpte! Det är inte så roligt att vara förkyld mitt sommaren, jag brukar bli bra klemig av det....

Hälsa fåren!

Annelie sa...

Ja nog är det klemigt här, men lite bättre faktiskt. Har trotsat vädret och jobbat lite ute så nu blir det soffan med en bok, kanske lite mer huskur för det verkar ha hjälpt ;-))

Carola Magnusson sa...

Hej Annelie! Hittade din blogg via en gammal väns blogg; Grannäs folk & fä. Härligt att se alla djur. Här går jag och drömmer om de djur jag vill ha. Närmast blir det nog bin och höns. Så småningom hoppas jag på får av någon lantras. I sommar har jag däremot fullt upp med liten gårdisvalp och du vet ju hur det kan vara. En vilding är han :-S
Kram/Carola

Annelie sa...

Men hej Carola! Jag vill också ha höns, planen var att bygga om mjölkkammaren till hönshus i sommar men jag vet inte om jag hinner. Vad roligt med valp igen och ja, jag förstår att du har att göra! DSG-valpar är ju särdeles intensiva och smarta. Måste vara toppen att ha Loke som en förståndig vuxenhund som förebild.
Vi ses !

Carola Magnusson sa...

Hmmm, Loke, ja. Han blir nog en bra förebild. Han hittar inte på så mycket hyss nuförtiden och är väldigt lätt att leva med. Troligen beror det på att han faktiskt inte är så smart. Jag brukar vara diplomatisk och säga att han är den minst smarta av alla hundar jag haft. Lakrits verkar vara av en annan kaliber. Om det är bra eller dåligt får framtiden utvisa...
/carola

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails