onsdag 22 augusti 2012

Mot höst

Det har känts i luften sista dagarna, från tryckande värme till sval temperatur och regn.
Ett annat tecken är att vi måste skilja från lammen, så det fick vi gjort i måndags. Lite sent som vanligt men vi håller tummarna att inget bagglamm hunnit para sig med nån tacka. Alla tackor är inne i stallet några dagar på snål diet och lammen går på återväxten. Några tacklamm sparar vi men resten skickas till slakt. Ska bara gårdsmönstra innan jag tar ut vilka.

Detta år missar jag riksbedömningen då jag jobbar, nästa år ska jag planera bättre. Jag tycker det är ett ypperligt tillfälle att få en proffsig bedömning av sitt avelsmaterial, man lär sig mycket bara av det. Sen är det alltid trevligt att träffa andra "fårmänniskor".

Idag ska vi släppa ut tackorna. Eftersom vi haft problem med trasigt elaggregat i sommar (det tog flera veckor innan det nya kom) så är flera av lammen helt orädda för trådarna. Vi har därför hållit alla mammor instängda i stallet för att inte ska höra varandra. Förhoppningsvis är lammen nu avvanda och nöjda med sitt nya flockliv så vi slipper göra om hela frånskiljningen dvs vi vill inte att lammen rusar genom trådarna tillbaka till sina mammor som går på ett bete på andra sidan om gården.

Lotta med fjolårslammet Mimmi en varm kväll förra veckan.

2 kommentarer:

Högagärde sa...

Vi mönstrade och delade på tackor och lamm igår så det är lite vimsigt här idag.
Ha det gott/Elisabeth

Annelie sa...

Vimsigt här med, tog tid innan jag förstod varför det var så extra livat i hagen långt in på natten. Upptäckte alla små, små svidknott som invaderat hagen där småttisarna går när jag gick ut för att kontrollera vad som stod på. Fy vad jobbigt inte ens i vindskyddet fick dom vara ifred. Sedan har det varit nattkallt och mindre insekter det är ju fördelen med höst. Nu är allt lugnt igen.
Ha det bra/Annelie

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails