söndag 23 september 2012

Slakt, höstpromenad, marmelad och godricka.

Vi skickade lammen tidigt i torsdags. Stora transporten backade in på gården där lammen väntade i sin fålla, vi roddade med grindar och sedan gick jag och lammen upp i lastbilen, lugnt och stilla. Vemodigt men samtidigt skönt att få det gjort. Imorgon levereras lådorna med kött så då är den här lammsäsongen över för detta år.

Hela helgen har jag varit ledig. Vi har haft fint väder, ganska kallt men soligt, här är dottern och jag på morgonpromenad i lördags. Spegelbankt och tyst, bara ett svanpar längre in i viken pratar på lite stillsamt medan de mellanlandar på sin väg från fjällen till sydligare breddgrader.
 
På gården och inne har det städats och röjts, vi har helt enkelt plockat bort sommarens attiraljer både ute och inne. Här har jag radat upp pelargoner som ska på vinterförvaring eller jag såg faktistk att trädgårdsmästaren kastade bort dom, han tyckte nog vi kunde ta nya nästa år.
 
Det är städat ute i ladan och stallet också, även i hagarna är det mockat i vindskydd och runt foderbord, allt som samlats under den sista veckans utfodring av lammen är bortkört.
Tjorv och Kurre softar i skuggan, i solen blev det riktigt varmt under lördagen.
 
Kokade krusbärsmarmelad av bären som jag plockat tidigare i veckan, de är mer än mogna så det blir nog snarare sylt än marmelad men gott ändå.
 
Sedan har jag rivit alla elstängsel som inte används längre- Mågna stolpar och trådar i ett för mig helt solklart system och just därför är det bäst att jag tar ner dom själv. Här har vi lite vätskekontroll av det lyxigare slaget, mannen kom körandes ner till sjön med lite kall Martini Bianco till mig. Det är ju ändå lördagkväll tyckte han. Hmm snarare eftermiddag men jag är inte så nogräknad, lite smågalet att stå där med skitiga fårkläder på sig och sippa gosaker ur vinglaset.
 
Nils den lilla gubben ligger på bron och värmer sin gamla kattkropp medan gårdsfolket går fram och tillbaka med trädgårdsmöbler och krukor eller kör skottkärran till komposten med jord och lövrester.
 
Vi har skottat ut mer dynga på trädgårdslandet, eller rättare sagt tagit reda på mer gödsel för vi har inte skördat allt ännu. Innan vi kan lägga gödsel på bäddarna ska potatisen upp och resten av morötterna och purjolöken. Sedan har jag sallad kvar att skörda också dom här fina kroärtsskockorna som tyvärr kom i jorden sent, men några har hunnit fram iallafall.
 
Vi har hunnit med mycket den här helgen, det är alltid en massa småfix som ska göras och som görs bäst i dagsljus. Både lördag och söndag blev sena innan vi slutade för kvällen. Jag somnar ovaggade efter sådana här arbetsdagar, frisk luft och fysiskt arbete är så skönt!
 
 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så vackert ni har där uppe om hösten! Ja, det är verkligen vemodigt att skicka till slakt. Vi har en leverans imorgon....buhu. Imponerande att ni får lammen klara så tidigt, er betessäsong är väl kortare? Vad väger era baggar i genomsnitt när ni skickar dem? Och så det där med köttlådor, säljer ni direkt till kund sedan? Vad är det för kilopris på en köttlåda? Och hur mycket är det styckat?
/ Mien

Annelie sa...

Hej Mien. Ja betet blir väldigt inensivt men varierat då det är både skog/sly och betesvall från 6/6 till 10/9 ungefär, efter det är det mest vatten och socker i gräset som ger mer fett än muskelmassa. Vi måste stödutfodra med hösilage om vi inte får in dom på slakteriet före det.

Kollade min mönstringslista från 2/9 då var snittet 39kg på baggarna. Den här säsongen hade vi några "småskitar" som drog ner kilona eftersom vi mest fått trillingar och fyrlingar i år, vi har så pass få djur så vi skickar bara en gång.

Klassningen är O och O+ med fett 2- till 3, det får jag nog vara nöjd med på den här rasen.
Jag säljer mina lamm direkt till kund som ofta har bokat redan när dom föds. Då kan de beställa helfall eller styckat helt/halvt.
Vi finstyckar så här; stekar (med eller utan ben), sadel (hel eller halv), kotletter, skivade bogar, hals och lägg också revben och sida.

Styckningen får vi lägga på ett annat företag då slakteriet Norrbottensgården bara kan erbjuda grovstyckat.

Priset till kund inklusive moms är: Finstyckat 115:-/kg och helfall 90:-/kg. Vi har utlämning av köttlådorna hemma på gården (kör ut en del om det kniper) mellan kl 17-19 tex, det verkar passa bra då de flesta är på rull hem från sina jobb. Betalning via appen i mobilen eller kontant om de föredrar det.

Tanken är ju att jag ska kunna använda mitt eget kött på caféet men iår blev det inget över trots att två bokade av i sista minuten! Ska göra lite smörgåsmat av några tackor senare, det passar bra i min verksamhet.
De som bokade av tyckte att det blev för dyrt och kunde lika gärna tänka sig att köpa "svartkött" eller utvalda detaljer i charkdisken. Jag är inte intresserad av svarta affärer eller att pruta bort mitt fina kött eftersom jag ändå har avsättning för det till andra kunder eller i min egen verksamhet.

Hur är det hos er där lamm är vanligare och mer tillgängligt än här hos oss. Vad kostar slakt/återtag av kött och skinn? Säljer ni skinnen själva och hur gör ni det.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails