söndag 11 november 2012

Regning söndag och farsdagsmiddag.

Farsdag idag med regn och gråväder, syrran och jag har hälsat på vår gamla pappa på hans boende, sedan blev det en sväng till dottern och Olof i deras bygge för att hjälpa till några timmar med att röja och städa så att alla golv kan flytspacklas imorgon.

Hela dagen har lämpat sig till pysslande inomhus. Hos tackorna är det väldigt lugnt sådana här dagar, de har mest hållit sig i stallet idag, mina Finullsfår gillar inte regn. Hagen utanför stallet blir lerig och hal men här inne i fårstallet är det torrt och skönt.
 

Man hör hur vinden viner och regnet smattrar på tak och fönster, jag passar på att umgås lite med alla, klappa och klia samtidigt som jag lägger ut ny halm. Stallperioden är mysig på det viset, man kommer närmare sina djur och får möjlighet att lära känna alla bättre. Fårskötsel handlar mycket om att se och iaktaga sina djur, man kan bli duktig på snabbare se om något är fel (eller oroa sig i onödan om man har den läggningen).

Kajsa sorterar och plockar ut smakliga strån ur halmen. Hon är en av de tre tackor som jag tänkt ta bort i höst, därför har jag inte klippt ner hennes fäll. Nu har det strulat lite med att få tid till slakt, det ska inte vara för kallt och regn är inte heller så kul. Men kanske denna vecka, vi får se. Kajsa är en jättefin tacka som i år fick sin andra kull men tyvärr fick hon juverinflammation så nu har hon bara en fungerande spene, vi behandlade med antibiotika och försökte mjölka ut men det hjälpte inte. Fyrlingar hade hon också, diade tre på en juverhalva och den fjärde (plus den tredje ibland) fick flaska för att sedan dia på lammbaren.

Vi utfodrar med hösilage, just idag har jag öppnat en ny bal som verkligen var torr och fin. Den föregående var en riktigt blöt ensilageboll som var tung att hantera på alla vis. Nackdelen med blött foder är ju att det blir isigt och jobbigt när det blir minusgrader plus att djuren får äta mer för att få i sig sin näring (fodret består till stor del av vätska när det är ensilageblött).

Att de äter mer gör också att tackoran blir bukiga och hängmagade av det blöta fodret. Ehh, eller är det så att matte helt har räknat fel på fodergivan? Nåväl vilken skillnad med normaltorrt hösilage, enkelt och lätt att jobba med, det verkar vara populärt också. Känner att jag själv är på bättre humör när jag hanterar de torra stråna!

Sedan blev det en snabblagad middag på gratinerad paprika med lammfärs, tomat, vitlök och egenodlade paprikor och chilli, allt gratinerat i ugn med getost. Väldigt gott och enkelt, till efterrätt en kaffe med god chokladtryffel också en kopp varm glögg. Det var "farsdagsmiddagen" i det här huset!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails