lördag 17 november 2012

Stöpa ljus, husrenovering och buckliga fönster


Det bästa med november är att få tända ljus och vara en riktig soffpotatis när mörkret kommer. Vi bränner en ofantlig mängd ljus hos oss. Egentligen skulle jag behöva stöpa nya av alla stumpar som blir. När jag var yngre så stöpte vi ljus, ganska mycket jobb och stearin som droppade överallt men kul med egna handstöpta. Kanske något att ta upp som ett trevligt höstpyssel och återvinningsprojekt. Det bästa är ju att göra det utomhus en stilla dag i september men hur sugen är man på att göra det då. Överhuvudtaget så är nutidsmänniskan, i det här fallet jag, väldigt styrd av att göra saker man har lust med, en aning bekväm och lat helt enkelt! Men jag ska spara ljusstumpar fr o m nu, punkt.
 

Jag har fått några amaryllis- och hyscintlökar av trädgårdsmästaren, de har fått komma i jorden, eller rättare sagt i krukan med grus. Vi skippar mossa och annat pynt så här långt innan december, dels känns det för tidigt men mest beror det på våra katter som gör lite hur dom vill. Kottar, mossa och glacerade äpplen är kul leksaker som måste dras ut på bordet och golvet och busas med om tillfälle ges.

Idag har dottern och Olof kommit och hälsat på de sover över hos oss så de slipper åka hem till Luleå, de är inne på slutspurten med sitt husrenoverande. Etapp bottenvåning ska vara inflyttningsklart till jul, sedan är det övervåningen kvar.
Imorgon ska jag, syrran och dottern tapetsera sovrum och hall. Ska bli så kul att få göra det, tapetsering är roligt eftersom man ser resultat snabbt, sedan har hon tacksamt nog valt enfärgade tapeter av den lättjobbade sorten easyup, bara rolla limm på väggen och tapetsera.

Här ligger hon på sofflocket och vilar sig efter en dag med målande och spacklande. När jag ser bilden så tänker jag att sedan när de får sitt eget hus då blir det troligtvis inga fler övernattningar för dom hos oss och det känns tråkigt. Men så är ju livet, barnen blir vuxna och skaffar eget, ja det har hon ju haft sedan hon var 17 år men med hus i samma stad blir det annorlunda.


Jag och trädgårdsmästaren har varit lediga idag och hållit oss hemma på gården. Här är jag på väg ner till röjningen nere i hagen, alla flickor följer med. De är nyfikna och tycker om att promenera omkring när det är bra väder, sedan kanske matte kan klappa och klia lite också. Antagligen skulle vi kunna ha dom ute utan stängsel för nu finns inget bete som lockar, de håller sig inom sina gränser ändå. De är som satelliter runt foderbordet vi använder utomhus, de går inte många meter från matplatsen! Fast när de brustar skulle de nog söka upp baggarna i sin hage så stängsellöst är inget bra alternativ.

Grått och mulet hela dagen men perfekt arbetsväder, vi har fortsatt att röja sly och elda riskasar.
 
Sakta blir hagen större och större, arbetsamt att dra ihop ris men mysigt med eld. Sedan kan man gå en vända runt hela röjningen och känna sig nöjd med sitt värv. Oj vad man skulle hinna mycket om man hade möjlighet att vara hemma på gården flera dagar i veckan. Nu jobbade vi intensivt i fem, sex timmar sedan började det skymma så jag fick skynda mig in eftersom jag ville hinna putsa fönstren i köket medan det var dagsljus.

Jag är inte så noga med fönsterputsning men nån gång kan det ju vara bra att få det gjort. Gamla fönsterrutor som är munblåsta med bucklor och färgskiftningar är tacksamma latmans fönster, det syns inte så mycket om de är lite smutsiga eller flammiga, man kan skylla på ålder och tidens tand. De filtrerar ljuset på ett alldeles fantastiskt vackert sätt men nog kan man ana att dom är smutsiga också..

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails