onsdag 14 november 2012

Utan blixt, med blixt åsså lite glögg

 

Vilket innehållsrikt liv man lever periodvis (funkar inget vidare att vara ironisk i skrift), jag bara jobbar och sover just nu känns det som. På kvällen efter arbetet så blir det inte mycket uträttat i mörkret. Dagarna går i ett, på företaget har vi det lugnt men tror ni man är effektiv? Neej, segar på med små göromål och får ingenting uträttat, vill helst bara ligga på soffan som Nils, Kurre och Tjorv här på bilden.
 

Var tvungen att ta en blixtbild också så att det verkligen syns hur de myser på kökssoffan efter en dag utomhus. Snö och -8 grader hos oss idag, när de är kallt ute så håller de oftast till i stallet, skuttar upp på höbalarna för att ha full koll på loggolvet, kissar i halmen som jag strött ut på golvet för att torka och rejsar uppe på lagårdens spånfyllda vind. Lapar vatten ur tackornas vattenkar och väntar på att vi ska komma hem. När vi kör upp bilen på gården så kommer de travande från höladan, hungriga och pratsamma.
 
Efter promenad med hund och utfodring av alla djur så får vi oss lite mat och sedan blir det inte så mycket mer, då är klockan närmare åtta på kvällen och här hos oss är det helt svart ute. Jag tänkte ordna en ny rasthage till tackorn ikväll men det var bara att glömma i mörkret.

Kollade nämligen i morse, innan jag åkte till jobbet, vad de pysslade med i sin hage efter frukosten, döm om min (inte helt oväntat ifs) förvåning när jag ser två baggskallar kika fram bakom knuten alldeles i närheten av elstängslet. Baxe och Harald har gjort sig en egen passage (läs baxat upp stängslet) från sin hage för att kunna vandra över till tackornas hage och spana och vädra lite närmare på sina tilltänkta damer.
Det var bara att hänga av sig handväskan och ta herdestaven för att schasa bort gubbarna och locka in tjejerna i stallet. Där har de fått vara hela dagen, trädgårdsmästaren har lagat bagghagen, men helt klart behöver tjejerna få en rastyta som är utom syn- och dofthåll från gubbarna. Tänk att jag kände på mig att någonting var i görningen.

Puh vad jobbigt det hade blivit med två stissiga baggar i flocken innan vi delat av våra avelsgrupper.
Så det har jag faktiskt pysslat med ikväll, gjort klart slaktregistreringen i Elitlamm, uppdaterat stalljournalen och planerat betäckningsgrupper i teorin sedan ska vi få till grupperna i verkligheten  också.
Ifjol var det kalabalik då svarta Frökenfröken absolut ville vara med den andra baggen så hon hoppaden över grindarna, vigulant som en gasell, jojo dom kan om dom vill!

Roade mig med att smaka av årets glögg samtidigt, ingefära är temat, gott och juligt! Men min favorit är den med rom i, varm och kryddig, särskilt efter en promenad ute i kylan. God kväll där ute!/

1 kommentar:

Livet på Nedergård sa...

Det var ju tur att baggarna inte hunnit ta sig in till damerna...
Jag blev så glöggsugen när du skrev om glögg tidigare i veckan, så nu har vi en flaska till "fredagsmyset". :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails