fredag 1 februari 2013

Nu har de nya skinnen kommit!

Hellånga och fluffiga mattskinn, de här är beredda hos Tranås skinnberedning. Vi har delat upp våra skinn och skickat till både Donnia och Tranås, det har vi gjort varje år för att ta reda på vad som passar våra Finullsskinn bäst.
Nu vet jag att Tranås är bäst på att göra fina mattskinn. Donnia gör tvättbara mattskinn och det fungerar inte för våra finfibriga skinn så vi får alltid tillbaka klippta plädskinn när vi skickat dom dit. Inte så kul när man öppnar packen och alla skinn är nedklippta. De tvättbara är jättefina också men som sagt vi har större efterfrågan på hellånga mattskinn.

Här närmast ligger det mattskinn (lång oklippt päls) och längre bort tvättbara plädskinn (klippta 35mm). Mockasidan är slipad i naturell färg.

Det finns fluffiga skinn och skinn med tydlig stapel.  Man kan väl enkelt uttryck säga att de vackraste skinnen sitter kvar på våra djur i stallet. Det här med päls, ull och skinn är en hel vetenskap och aveln är helt avgörande för att behålla och utveckla den fina ullen, de som går till slakt har vi av någon anledning (förutom att de är baggar) valt bort.

Våra skinn är inte putsade och klippta i ljumskarna dvs vi låter lädret vara kvar så får man själv klippa bort den delen om man vill. Personligen tycker jag det är fint och ser naturligt ut, man förstår att skinnet faktiskt ursprungligen kommer från ett djur.

 Klippt tvättbart skinn med fina mjuka små krus.

Svarta skinn som är en aning blekta och tyvärr nedklippta. Ifjol fick vi alla sorterade som mattskinn och de blev superfina. Den här gången så valde berederiet att klippa ner alla svarta skinn (Donnias sortering) så i år har vi inga lurviga "björnskinn" till salu.

Har redan sålt några och några är tingade. Sedan så ska dottern få välja sig några fina till sitt nya hem, de kommer nog att pryda sin plats i soffan eller nedanför sängen.

5 kommentarer:

Högagärde sa...

Å vilken glädje det är när skinnen kommer från berederiet. Vi har ju mest Gotlandsskinn med tar även tillbaka lite skinn från våra köttraskorsningar. I somras valde jag ut några vita lockiga finullskorsningsskinn, ganska fina tyckte jag själv. Tyvärr lät jag precis som du berederiet välja beredningstyp. De klippte ner dem till plädskinn och lockarna "suddades" ut helt. Ja ja, man lär sig av sina misstag. Nästa gång ska jag också välja plädskinn.

Hälsningar Elisabeth.

Mien sa...

Vilka fina skinn! Hoppas du kan ta ut ordentligt betalt för dem. Hur mycket man än tar så är ju vinsten minimal.... Jättetråkigt med din pappa. Trots att jag visste att min pappa skulle dö så var det en mycket jobbig tid efter. Just det där att inte vara någons barn längre, att inte ha någon som kommer ihåg hur det var då man var liten, ja, det var en jobbig känsla. Ta hand om dig.

Annelie sa...

Elisabeth: jag upplever att Donnia sorterar hårdare och kräver att pälsen/ullen ska vara grövre för att komma till sin rätt som mattskinn medan Tranås gör som man anger på ordersedeln. Så vill jag absolut ha mattskinn ska jag inte skicka till Donnia...

Mien: Ja, vi tar hyfsat betalt för skinnen nu är det ju inga silverlockar men kostnaden är densamma. Oftast kan jag ha en åsikt om ett skinns kvalité som sedan inte stämmer när kunden blir helt betagen i mjukheten och det vita eller svarta fluffet, det finns ett skinn för alla behov helt enkelt.
Precis den där känslan av att inte vara någons barn längre känner jag igen. Jag var tvugen att hålla stängt på jobbet lördagen efter för att jag inte orkade med någonting just då, tassade runt här hemma och gjorde ingenting, det var behövligt.

Malin sa...

Vilka fina skinn!
Väntar mina i veckan.
Fint skrivet om din pappa.
Kram/ Malin från Långasjölamm

Annelie sa...

Hej Malin och tack, skinnleverans är som julafton!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails