onsdag 20 mars 2013

Frulle ute i solen.

Vårdagjämning i dag, så här såg det ut när jag kom från stallet och hagen efter att ha utfodrat. Soligt och lite vind som biter i kinderna, hackspetten trummar i asparna nere vid sjön och pilfinkarna och blåmesen pratar i björken vid uppfarten,, vårvinterljud som är så fina och efterlängtade.
Skönt med ljuset som återvänt, det är till och med ljust när jag kommer hem på kvällen vid 18.00, ja inte direkt ljust men det skymmer så man ser vad man gör utomhus.

Frukostbord fyllt med välsmakande hösilage, vi använder lastpallar med påbyggda sidor som trädgårdsmästaren får hem träd och buskar i på våren. Sågar bara av bräderna så de kan sticka in huvudet också lägger vi en plywood som lock mot regn och snö.
Här står Sparris och kollar in mig och kameran medan hon sorterar fodret och letar rätt på det smakligaste först.

Det funkar bra för oss med den här lösningen, jag brukar lägga en giva inne i stallet också eftersom jag vet att de går in och idisslar efter ett tag, de tjockaste tackorna får inte plats med hur mycket som helst eftersom de har många lamm i magen medan de unga förstalammarna oftast bara har ett lamm så de tuggar gärna i sig mer medan de andra lägger sig.


Alla har fått första givan med Selen och ikväll har vi börjat ge lite kraftfoder. Vi får vänja dom vid det några dagar för att sedan trappa upp givan morgon och kväll. Närmare lamning kompletterar vi med en tredje giva vid lunch. Då åker jag eller trädgårdsmästaren hem och rastar Atle hur som helst så det blir en sväng ut i fårhuset också.

Det är helt tyst när dom äter och gott om plats men ändå ska några gå runt till andra ätplatser innan det blir lugnt och alla står still.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails