torsdag 7 mars 2013

Skäcken

Det här är Skäcken,  när hon var lammunge så var hennes fäll skäckig, det har nu vuxit bort men prickarna på öron och huvud har hon kvar plus sina svarta ben förstås. En timma gammal såg hon ut så här.
Skäcken gick tom sitt första år men i fjol slog hon oss med häpnad och fick som förstalammare trillingar som hon skötte galant alldeles själv.
Hennes mamma Sally fick flytta till Katarina i Överkalix, som har Ordvindens blogg, då hon köpte några tacklamm av oss och även ville ha en vuxen tacka med som ledare.
Skäcken har gobelängull som är mindre lockig men extremt tät, den är alltså inte finkrusig som finullen men med samma glans och lika finfibrig.

Förresten så måste jag nu kolla upp det här med Sallys flytt då en person från Jordbruksverket ringde  igår och påtalade att jag antagligen fått stöd för henne trots att hon inte ingår i min besättning. Jaja det är mycket med dessa blanketter och myndigheter. Tänk att det ärendet hamnat på en persons skrivbord, slarvigt av mig, fy skäms!

2 kommentarer:

Katarina sa...

Jaså, är min Sally hennes mamma! Kul! Vad man längtar efter lammen nu. Förresten ringde JV till mig också. Och först har vi haft bekymmer med att fåren i elitlamm och jordbruksstöden står på var och en av oss - så de har inte kunnat kolla att mina får är renrasiga.... Men nu ska det ordna sig. Och så har länsstyrelsen varit hit på fårkoll. Det var bra förutom någon lång klöv.

Annelie sa...

Ja för min del är det väl att jag inte bockat bort henne på den förtryckta blanketten "får och geträkningen" för i elitlamm stämmer det plus att vi ju skickat in dokumenten när ni köpte fåren av oss.
Jasså, få se om dom kommer hit i år, vi har väl också någon lång klöv men snart ska dom klippas och verkas!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails