måndag 1 april 2013

Finaste ullen från klippta fårdamer.



Idag var Martin här och klippte våra får, både tackor och baggar.
Vojvoj, kolla Lotta till vänster, hon fick fyrlingar i fjol, skulle tro att det är minst tre i år. Första möjliga lamning är 28/4, det är fyra veckors tillväxt innan vi är där.

Skönt att få klippningen gjord i ett nafs, det tog mindre än två timmar från det att han körde upp på gården tills vi kunde ta oss en kopp kaffe. Då  ingår tiden till att rigga lite med kabelsax och golvskivor plus att baggarna alltid är en historia för sig med inslag av rodeo och liknande konster.

Jag är glad att vi väntat längre med klippningen i år då vi haft extremt kallt i mars, både på nätter och dagar. Värmen och solen har liksom lyst med sin frånvaro, men nu verkar temperaturen bli mer normal med minus tio på natten och nollgradigt framåt dagen.

Ifjol var jag så blödig, baggarna fick ha en värmelampa över sitt favorithörn då vi hade minus 25 på nätterna. Där låg de med sina stora kroppar tätt ihop och sov på nätterna så nog tyckte det att det var skönt! Här inne hos tackorna är det alltid varmare än hos baggarna så det räcker med att stänga dörrarna på nätterna för att undvika vind och drag.

Vårklippningen ger ingen fin ull eftersom vi utfodrar i höhäck. Nackar och rygg blir full med skräp och boss så det är mycket som sorteras bort. Nu fick jag några fällar som duger att skicka till spinneri iallafall men merparten eldar vi upp.
En vuxen finullstacka ger 1,5 kg prima ull som går att använda om de är rätt hanterade under stallperioden.

Fina krus och jämna staplar. Det här är ullen som vi ratat, den rena finaste har jag redan packat i pappsäckar så jag kan skicka den till spinneriet till veckan. Jag har samlat på mig några säckar från de senaste klippningarna så vi få se vad de säger om kvaliteten på den äldsta ullen.

Skräpigt men inte speciellt smutsig, jag ströar ganska ordentligt under vintern och kornhalmen är glansig och platt så den fastnar inte så lätt i ullen.

Så här ser gobelängullen ut, det ska vara 5 krus och färre per 3cm på den ullen.

Medan finullen har 6 krus och mer per 3 cm. Det här är andra klippningens lammull, skulle tro att det är minst 12 krus per 3cm på dessa lockar. Den är supermjuk, spänstig, glansig och luktar gott som ull gör.
Jag hör inte till dom som har något emot doften av ull och är den så här ren och vit så är det en härlig känsla att ha den i näven. Finull är som det låter fin och mjuk ull som passar bra till plagg nära kroppen på stora och små, den är len och skön utan att vara det minsta stickig.
Det börjar verkligen vara dags för den här fårbonden att få sig ett plagg av den här ullen.

En annan sak när fåren är nyklippta är att det är perfekt att gosa och klia dom så man får smörja händerna med ullfett, det är en lisa för nariga vinterhänder!

3 kommentarer:

Fru Purjo sa...

Oj, vilken mage!! Hon är enoooormt breeeed :)

Roligt med garn från egen ull. Kommer du att använda det själv eller säljer du garnet?

Malin sa...

Haha vilken tjockis!

Sånt här har du säkert koll på, men jag frågar utifall att: har du testat att lägga fulullen runt plantor och dylikt? Minns att vi hade det runt våra jordgubbar när mamsen hade får, skulle tydligen skydda bra mot ditten och datten.

Annelie sa...

Jag säljer ullen men tar inget återtag, den här fårbonden är tyvärr usel på stickning. Jag vet däremot att just finull är en bristvara så den brukar tas emot med öppna armar trots lite skräp... :-)

Ja Malin det har vi gjort och det funkar finfint, blir jättesnyggt också. Däremot fick jag bannor då jag la den i jordgubbslandet, den sommaren åt vi jordgubbar med ull på. En aning irriterande och svårt att skölja bort. Där blir det nog halm och gräsklipp istället...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails