onsdag 3 april 2013

Lunningskälke

Vi tänkte låna svågerns timmerdoningar men med en otålig svärson på besök under helgen så blev det ett hemmabygge istället. Olof snickrade snabbt ihop en helt fungerande lunningskälke av det virke som fanns i ladan. Stiften som har hållit bräderna på plats i en annan byggnation lät han sitta kvar som naggar.


Här är första åket för att testa bärigheten och vad Aktiven orkar dra i skarsön. Det är småbjörk från gallringen nere vid blötmyran som är perfekt att ta upp på gården med den lilla kälken.

Nästa säsongs ved ska nu fällas, kapas och klyvas innan saven stiger. Först blir det några vändor till skogen för trädgårdsmästaren och Olof innan kapen ska fram. Vedhantering är också en del av våren, jag brukar nöja mig att assistera vid kapning och klyv, själva fällandet får de fixa.
Röjsågen är mer min grej, den är jag riktig kompis med under barmarkstiden när jag putsar bort sly och trimmar elstängsel!

Soligt och fint på påskafton och då roar vi oss med sådant här! Ja skidåkning och promenader på skoterspår plus korvgrillning hann vi också med.
När jag tänker efter så är det många år sedan vi haft en sådan här solig och fin påskhelg.
Fast just ikväll är det riktigt aprilväder med snöglopp och blåst.

Ett tecken på att det är vinter fortfarande är att vi parkerar bilarna framför huset, det gör vi inte under sommar och höst då står de snyggt och prydligt borta vid stora ladan, men några veckor till står dom här och förfular gårdsplanen.
En anledning att de står här under vintern är eluttagen till motorvärmaren och att här hinner vintersolen värma upp bilarna på morgonen och tina bort eventuell frost på rutorna (när de inte är helt igensnöade.
Vi är pragmatiker i den här familjen och kan man snabba på något moment på morgonen så är det mycket värt, jag hatar att skrapa isiga bilrutor, det är kallt, meckigt och tar tid!

3 kommentarer:

Mrs Universum sa...

Verkar gå alldeles utmärkt med nybygget. Rätta tiden att dra fram stockarna ur skogen är det också i norr. Härligt värre tycker jag :-)

Fru Purjo sa...

Lustigt det där med sommar och vinterparkering av bilarna. Maken och jag sa precis för en stund sen (när vi körde in på gårdsplan) att nu är det väl ändå dags att börja ställa bilen borta vid maskinhallen....och inte mitt framför huset som vi gör på vintrarna.
Ett vårtecken så gått som ett annat :-)

Annelie sa...

Ja bygget är klart på utsidan, fattas hängrännor men det blir längre fram.

Vad lustigt att höra, men det är nog ganska vanligt på gårdar som kan ha långa avstånd mellan hus och infart. Det är snabba ryck när man ska in med matkassar under vintern, också får vi planera så att snöröjaren kan köra runt med stora traktorn utan att bilarna står i vägen.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails