söndag 29 september 2013

Årets rekrytering.

Vi sparade tre tacklamm av årets 22 lamm.
Nr 69 och 70 är helsyskon efter mamma Lotta, min fina tacka som välte på rygg när hon skulle till att lamma. Det är sparade främst för sina fina kroppar och modersinstinkter, ullen är ok men jag har helt klart sett bättre. Men som sagt jag har prioriterat modersegenskaper i min flock, från nästa år ska vi börja jobba mer med ullen då jag tänkte köpa in en eller två nya baggar.

Den här lilla rara tackan blev också kvar, hon är dotter till Mimmi som är ett får med stor integritet och perfekta moderinstinkter, bra kropp och juver. Den här lilla var för liten för att skicka med slaktbilen. Hon kommer att växa till sig och antagligen vara en lika duktig mor som sin mamma, ullen är gobeläng snarare än finull. Vi har några sådana tackor i vår besättning, locken är större men fortfarande lika fin och mjuk.

Den här lammsäsongen kan jag överlag summera som ett mellanår. Beten och foder har fungerat jättebra men däremot har fåraherden (jag) haft för mycket att göra på mitt ordinarier företag så planeringen av slakt dvs slaktanmälan blev helt fel. Vi fick skicka lammen för tidigt med låga vikter som följd. Låga vikter som både beror på sent födda lamm och förstalammare som fått minilamm som vägt 1,5-2 kg. Våra ungtackor har denna säsong fått tvillingar, det vanliga är ju att de får ett lamm första gången som då får dia helt utan konkurrans.

Hursomhelst, de  hade behövt växa till sig ytterligare några veckor. Klassningen låg på O till O+ med fett 1+ till 2+. Minilammen gick ju inte att sälja så de har vi i vår egen frysbox. Det är bara att ta nya tag, nästa år så har vi dessa tre som är ungtackor och resten är vuxna som redan lammat en eller tre-fyra gånger. Det blir förstås stora kullar efter tanterna men de har oftast högre födelsevikt så lammen får en bättre start på det viset.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails