lördag 21 september 2013

Smygar och lister på plats.

I torsdags hade jag sån tur att svärsonen kunde komma och hjälpa oss få upp alla lister i vår nybyggda farstu. Han snickrade och jag hantlangande och beskrev hur jag hade tänkt att det skulle se ut, som här med fönsterbrädan på var sida om dörrarna.

Allt är målat men vi har kvar ett slutvarv på väggarna plus att dörren ska heloljas, ja sedan ska alla snickeridetaljer få sig ett tunt slutvarv också. Färgen på dörren har blivit matt av väder och vind men är ändå i bra skick så jag tror en oljning kommer att räcka. Här sätter han fast utsalningen på smygarna med spikpistolen. Mycket användbar manick när man ska spika panel och lister, den här maskinen som drivs av tryckluft har förstås underlättat mycket i deras eget bygge.



Färdigmålade lister och bräder, till golvsocklar satte vi släta hyvlade bräder, ungefär som i vår sal där det också är golvsocklar utan profiler.

Jag velade fram och tillbaka innan jag bestämde mig för ljusgråa väggar inne i farstun. Var inne på att göra dem ljusgula men bestämde tillslut att grått skulle passa då framsidan av gården har mycket sol på sig och gult skulle ha känts för "varmt".

Snart är det klart och vi kan ställa undan färgpytsar och penslar för denna säsong. Nu ska den bara göras lite mer funktionell med någon bänk och kapphylla plus lite trevlig belysning och en korgstol med fårskinnsfäll så att katterna har någonstans att ligga. Kanske en fönsterputs vore på sin plats också. Sedan kan snön komma och blåsa bäst den vill, vi kan äntligen kliva inomhus utan att dra med oss all kalluft vintertid.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails